Jobmogelijkheden na de opleiding communicatiewetenschappen

Tal van functies en sectoren

  • Bepaal jij straks mee de inhoud van het nieuws als journalist, producer of redacteur?
     
  • Of ben jij liever de strateeg die het beleid uitstippelt als beleidsadviseur bij de overheid of strategisch specialist in een reclamebureau?
     
  • Zie jij jezelf eerder de uitvoering van mediacampagnes ondersteunen als mediaplanner, medewerker marketing, socialmediamanager of voorlichter?
     
  • Of analyseer jij als marktonderzoeker graag de effecten van massamedia of als medewerker van een studiedienst de effecten van wijzigingen in programmatie of communicatiebeleid?
     
  • Bepaal jij in de toekomst mee de politieke agenda als persattaché, opiniepeiler of spindoctor in de politieke wereld?
     
  • Heb je zin om jouw kennis over te dragen als leerkracht (en kies je dus voor een educatieve master: sociale wetenschappen)?
     
  • Of is doctoreren iets voor jou? Met een doctorstitel op zak kan je als onderzoeker en docent aan de universiteit aan de slag.

Je merkt het, de opleiding communicatiewetenschappen voorziet jou van een brede wetenschappelijke kennis die in diverse functies en sectoren in praktijk gebracht kan worden. De groeiende centrale rol van communicatie in de samenleving creëert bovendien steeds nieuwe beroepsmogelijkheden.

Waar werken oud-studenten mediastudies?

In het bijzonder bereidt de afstudeerrichting mediastudies voor op een loopbaan waarbij de productie en analyse van media en visuele cultuur centraal staan.

Afgestudeerden komen niet alleen terecht in het domein van de massamedia zoals televisie, radio en pers (bv. als redacteur, beleidsmedewerker, onderzoeker, communicatie-adviseur, journalist, criticus), maar ook in de ruimere socioculturele sector: culturele centra, overheidsinstellingen enzovoort.

Ook in onderwijs (media-educatie) en wetenschappelijk onderzoek liggen kansen voor afgestudeerden.

Waar werken oud-studenten strategische communicatie?

De afstudeerrichting strategische communicatie bereidt je specifiek voor op een loopbaan in een brede waaier van beroepen waarbij communicatieonderzoek, -advies en -beheer een centrale rol spelen.

Je komt terecht in jobs zoals communicatiemanager, marktonderzoeker, mediaonderzoeker, opinieonderzoeker, wetenschappelijk onderzoeker, onderzoeker bedrijfscommunicatie, beleidsmedewerker bij omroep, gedrukte media of ICT-bedrijven, voorlichtingskundige, reclame- en PR-adviseur, account executive, bedrijfscommunicatieconsultant, hoofd afdeling interne/externe betrekkingen, communicatieverantwoordelijke bij overheden en social profitorganisaties…