Filmprogramma Master Theater en Filmwetenchappen

Elke donderdag van 19h tot maximum 22h in R.007, organiseert de master theater en filmwetenschap screenings van belangwekkende films. Het programma voor oktober, vind je hieronder. Wees welkom! 

10/10: Der Tod des Empedokles (Straub-Huillet)

17/10: Faustrecht der Freiheit (R.W. Fassbinder)

24/10: Effi Briest (Fassbinder)

31/10: Blaise Pascal (Rossellini)

 

Updates over het verdere programme volgen via deze blog. 

Visual Poetics Panel @ Montréal

 

On Monday May 27th, Kurt Vanhoutte, Nele Wynants, Lieze Roels and Sylvia Alting van Geusau will attend the conference on Theatre and New Materialisms organized by the Société québécoise d’études théâtrales (SQET) in Montreal, Canada. They are gathered in a panel which is called Scale-framing the Anthropocene: Geological Consciousness in Performances Past and Present. After their return you can find a blogpost on the website of Visual Poetics about their experiences.

Visual Poetics Blog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Here members of the Research Centre for Visual Poetics and their students blog regularly about research activities, tips for interesting performances, exhibitions and film screenings and other related topics.

Kurt Vanhoutte and Frauke Pauwels on Black Holes @ PRESS > SPEAK > inspire

Press: Speak: Inspire

10 mei 2019, 9:00 - 13:00, Campus Middelheim, Gebouw G, 9h-13h.

Op de Dag van de wetenschapscommunicatie geven theaterwetenschapper Kurt Vanhoutte en literatuurwetenschapper Frauke Pauwels (Departement Letterkunde) samen een presentatie over de bijdrage van kunst aan wetenschap. Van astronomie en geologie, literatuur en theater - een historisch perspectief op het genre wordt afgewisseld met voorbeelden uit de hedendaagse kunstpraktijk:

Het zwarte gat van de verbeelding: tussen wetenschap en kunst

Wetenschap probeert met allerhande middelen de werkelijkheid die ons omgeeft te vatten en te beïnvloeden. Daarin staat wetenschap niet alleen: ook kunstenaars zoeken naar manieren om grip te krijgen op de wereld. Aan de hand van historische en hedendaagse voorbeelden uit theater, performance en jeugdliteratuur tonen wij hoe kunst meer kan zijn dan dienaar van de wetenschap. Kunst helpt wetenschappers om te verbeelden wat buiten de grenzen van het menselijke bevattingsvermogen ligt.

More info: https://www.uantwerpen.be/nl/onderzoek/wetenschap-voor-iedereen/onderzoekers/press-speak-inspire/ 

Reservation: levenslangleren@uantwerpen.be

Visual Poetics Tips #2

Doctoraatsonderzoekster Camille Bourgeus deelt haar lijstje met must sees voor de komende maanden. Camilles onderzoek richt zich op nieuwe vormen van realisme in documentaire film, voornamelijk in het werk van de Chinese cineast Wang Bing. Deze interesse sijpelt vanzelfsprekend ook door in haar filmselectie. 

An Elephant Sitting Still (2018) – Hu Bo, 25 april 20u30, KASK Cinema, Gent

An Elephant Sitting Still wordt het eeuwige debuut van Hu Bo, die zelf uit het leven stapte net voor zijn eigen première. Symbolisch voor dit diepmenselijke portret in een egoïstische maatschappij en het Chinese leven in kleine dorpen die onder toenemende economische druk komen te staan.

Link: https://www.kaskcinema.be/kaskcinema/vertoning/an_elephant_sitting_still

(Ook nog op MOOOV festival en vanaf mei in de Sphinx). 

Mitten (2018) - Gerard-Jan Claes & Olivia Rochette op 27 april 19u in Cinema Palace, Brussel

Mitten volgt de laatste repetitieweken van Mitten wir im Leben sind, een voorstelling van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker, haar gezelschap Rosas en cellist Jean-Guihen Queyras op basis van de zes cellosuites van Johann Sebastian Bach. De film geeft een beeld van De Keersmaekers minutieuze werkwijze, waarbij een choreografisch universum wordt opgebouwd aan de hand van een studie van de muzikale schriftuur. Dit intensieve creatieproces, het voortdurende herwerken en bijschaven, gekenmerkt door een onuitputtelijk verlangen naar precisie en detail, ziet zich weerspiegeld in de geduldige blik die de filmmakers werpen op het werk van choreografe, muzikant en dansers.

Link: https://cinema-palace.be/nl/film/mitten 

(Hier alle speeldata, ook in Antwerpen en Gent, …: https://www.claes-rochette.be/work/mitten)

Magino Village: a tale a thousand years of love (1986) – Shinsuke Ogawa, 5 mei 18u in CINEMATEK, Brussel

Het tien jaar lange verblijf van Ogawa Productions in het dorpje Magino resulteerde in een monumentale film die alle ideeën en thema’s die het collectief in haar voorgaande werk ontwikkelde, samenbrengt: plattelandscultuur en erfgoed, landbouw en wetenschap, de gebruiken van de inwoners en hun verhouding tot het land, de lange verzetscultuur van de boeren en hun weerstand tegen de autoriteiten. De verschillende tijdslagen van deze plaats worden door elkaar verweven via de verhalen van de dorpsbewoners, de cycli van de rijstoogst en de veranderende seizoenen.

Link: http://cinematek.be/?node=17&event_id=402096402

Zie ook andere films van Ogawa Productions: Artist in Focus nog tot 5 mei in CINEMATEK.

Beau Travail (1999) – Claire Denis, 8 mei 21u in CINEMATEK, Brussel

Claire Denis’ onbetwist meesterwerk ontstond op vraag van ARTE om een bijdrage te leveren aan de reeks Terres étrangères. Het thema leidde haar enerzijds naar het werk van Herman Melville, in de eerste plaats zijn roman Billy Budd, Sailor en de gelijknamige opera van Benjamin Britten, en anderzijds naar het idee om te werken rond het Franse Vreemdelingenlegioen in Djibouti (“voor mij is Afrika zoals de zee die Melville zo miste,” aldus Denis). De nauwe samenwerking met co-scenarist Jean-Pol Fargeau, choreograaf Bernardo Montet en acteur Denis Lavant resulteerde in een wonderbaarlijke “poëtische mijmering die geen onderscheid maakt tussen grote en kleine gebeurtenissen en beide verweeft tot een eindeloos magisch vlechtwerk.” (Jonathan Rosenbaum).

Link: http://cinematek.be/?node=17&event_id=401205902

Zie ook andere films van Claire Denis: Artist in Focus nog tot 11 mei in CINEMATEK.

The Watermelon Woman (1996) – Cheryl Dunye, 9 mei, 20u30 in KASK Cinema, Gent

In The Watermelon Woman worden Afro-Amerikaanse filmkronieken, vaak tot de marge veroordeeld, van nieuw leven voorzien. Regisseuse Cheryl Dunye verwerkte haar zoektocht naar vergeten zwarte actrices in een speels zelfportret over identiteit en intimiteit.

In pseudo-documentaire vorm volgen we Dunye in haar pogingen om de hoogdagen van Hollywood kritisch te herevalueren en dichterbij het leven en werk van de mythische Watermelon Woman te komen - een gefictionaliseerde zwarte actrice uit de jaren 30. Dunye verweeft haar persoonlijke strijd als zwarte lesbische filmmaakster met archiefmateriaal en historische ensceneringen.

Link: https://www.kaskcinema.be/kaskcinema/vertoning/the_watermelon_woman

Poëzie van de film – Charles Dekeukeleire, 9 mei, 18u of 16 mei, 20u in CINEMATEK, Brussel.

Poëzie is een terugkerend thema bij Dekeukeleire, je vindt het terug in het overgrote deel van zijn films. Via de montage en de ervaring van het ritme van de perceptie probeert hij te raken aan de gevoeligheid van de massa’s. Dekeukeleire past deze methode toe op verschillende genres. Daarbij is zijn idee om, vertrekkende van de doorleefde ervaring van film, de sociale perceptie van zijn kijkers te veranderen. De films in deze sessie werpen allemaal een poëtische blik op wat ze tonen, en dit telkens met een verschillend doel (educatief, promotioneel, sensibel) en altijd met behulp van filmspecifieke technieken (slow motion, superpositie, montage, enz). Ze worden getoond naast films die formeel verschillen, maar die een gelijkaardige poëtisch doel voor ogen hebben.

Link: http://cinematek.be/?node=17&event_id=300280202

Door de strijd voor de strijd. Filmreeks 25 april – 14 mei 2019, verschillende locaties in Brussel

Cinema Parenthèse en het Goethe-Institut Brüssel presenteren een filmreeks die de relatie tussen film en radicale politiek onderzoekt. De titel van de reeks is afkomstig uit de laatste brief van RAF-lid Holger Meins en anticipeert in zekere zin op de in het programma getoonde films. Of misschien ook niet, want in de loop van het programma kan “strijd” hele andere betekenissen aannemen. Allereerst die van een strijd met jezelf, maar ook die van een morele strijd of een strijd met de vorm, wat bijvoorbeeld een centraal onderdeel is van de films van Straub en Huillet. En dan is er nog de historische documentatie van de strijd van mensen die voor de nazi’s moesten vluchten uit Duitsland en Frankrijk, die gepaard gaat met een strijd tussen herinnering en geschiedenis, beeld en tekst, isolement en wraak.

Deze filmserie biedt de gelegenheid om met voorstellingen en discussies de vele mogelijke relaties tussen film en politiek denken, de combinatie van film en televisie, de kritische mogelijkheden van de filmgeschiedenis en de toenadering tussen literatuur en film te verkennen.

Link: https://www.goethe.de/ins/be/nl/ver.cfm?fbclid=IwAR2qKlu_rwIpsOSs4Num7kozBeHOEeMEcvBIFqs6UJLOALNvN3yZPSQxaRg&fuseaction=events.detail&event_id=21536152&, maar die een gelijkaardige poëtisch doel voor ogen hebben.

En dan natuurlijk:

Zomer Film College: 7-13 juli in De Studio, Antwerpen

Focus op Roberto Rossellini en The Shady Eighties

Link: https://cinea.be/events/zomer-film-college-2019/

Camille Bourgeus

Decolonizing the campus: UAntwerp Masterstudenten Theater-en Filmwetenschap op 'The Young' conferentie in Londen

The Young is een conferentie voor en door masterstudenten theaterwetenschappen en drama uit verschillende steden in Europa. Dit jaar vindt de bijeenkomst plaats in Londen, aan Roehampton University, van 21 tot 23 februari. Gedurende drie dagen ontmoeten zowel theorie- als praktijkstudenten elkaar en gaan ze op verschillende manieren aan de slag met het ‘hier en nu’ als thema.

Dit thema wordt aangepakt in verschillende vormen door de verschillende delegaties; The Young gunt totale vrijheid. Performance, lezing, debat, … het kan allemaal. Het thema reflecteert alsnog deze vrijheid. Here and now. Van alles dus.

De UA wordt vertegenwoordigd door masterstudenten theater en filmwetenschap Ans Van Gasse, Ditte Jacoby, Liesje Baltussen, Margaux Vandecasteelde, Silke Gunst, Simon Knaeps, Steff Nellis en Zenaïd Paepe. Na enkele brainstormsessies werd duidelijk dat het voor ons – witte, middenklasse Belgische burgers – in het hier en nu belangrijk is om het over de dekolonisatie te hebben. De Zwarte Pietdiscussie die zich ook dit jaar weer aandiende, de politieke debatten omtrent migratie en vluchtelingen, het vernieuwde Afrikamuseum: het hier en nu worstelt in onze ogen vooral (nog) met de dekolonisatie. De dekolonisatie is een afgerond gegeven, klinkt het in de ene hoek, we zijn nog geen splinter verder volgens de andere. Als veelal witte universitairen hebben wij het moeilijk met het formuleren van en positie en blijven we vooral met vragen zitten.  Hoe kunnen wij ons verhouden tot dit complexe proces? We lazen en zochten teksten van James Baldwin, Sruti Bala en Gloria Wekker, en het werd snel duidelijk dat we de universiteit buiten haar muren moesten laten treden.. We gingen naar voorstellingen kijken en verplaatsten onze werkplek naar Toko 139, een co-working ruimte waar ook KifKif onderdak heeft. Daar gingen we in dialoog met KifKiffer en filmcriticus Orlando Verde en hij reikte al een fundamenteel inzicht aan voor onze zoektocht: doe het met liefde én dossierkennis.

In ons onderzoek stootten we al snel op voorbeelden buiten de kunsten, wat leidde tot de vaststelling dat de academische wereld – en bij uitbreiding: kennis – in structuur nog niet helemaal gedekoloniseerd is. De aula’s, de titels, de examens en het personeelsbestand doen ons denken aan machtsstructuren en hiërarchieën die ook het kolonialisme mogelijk maakten en in die zin dus verder zetten. In onze zoektocht naar hoe we op een open manier dit onderwerp konden aanpakken, kwamen we uit bij verschillende methodieken en vraagstukken. Wat is kennis, door wie wordt ze bepaald, is het je plicht als kunstenaar een politiek statement in te nemen? Het belang van perspectief werd ons al te duidelijk.

Vanuit het verlangen te leren van anderen hebben we dan ook beslist om onze bijdrage aan het congres vorm te geven als een open discussieplek, in plaats van het klassieke eenrichtingsverkeer. Gevoed door wekelijkse leesgroepen rond basisteksten uit het dekoloniale debat en interviews met niet alleen onze eigen theater- en film professoren, maar ook onze vice-decaan en rector, stelden we enkele clustervragen op. Wat kan, mag of moét de gepriviligeerde westerling doen? Wat is de ideale verhouding tussen student en professor?  Deze vragen vuren we in Londen af op deelgroepen, als vonken voor het gesprek. Benieuwd naar wat daaruit opborrelt. Via de fishbowl-methode hopen we de conclusies van de deelgroepen op een dynamische manier met elkaar in aanraking te brengen.

Maar het houdt niet op bij de conferentie. Dekolonisatie is ook geen eenmalige gebeurtenis, maar iets dat zich continue moet ontwikkelen. Dit experiment nemen we daarom als startpunt voor een leesclub op de universiteit die autonoom door  de studenten zal worden georganiseerd, net op zoek naar een grotere autonomie. Om onze horizon te verbreden en het eindeloze proces van kritische menswording in stand te houden zien wij onze bijdrage tot The Young als iets dat voortduurt. De conclusie is niet, komt niet en wordt niet. En dat is goed. Wie leest scherpt de geest.

Ans, Silke, Simon, Zenaïd, Margaux, Steff, Liesje en Ditte

Meer informatie: https://pptheyoung.wordpress.com/home/

Visual Poetics Tips #1

Visuele Poetica: het is niet iets wat zomaar in het ijle hangt, er is in het lopende onderzoek een sterke band met wat er nu op onze scènes, in onze filmzalen, musea en gallerijen speelt. Dat uit zich niet enkel in publicaties, ook de lessen verweven we met wat er leeft in 'de praktijk', zoals men dat zegt. Voor deze eerste editie van 'Visual Poetics Tipt' maakt Charlotte De Somviele, onderwijsassistent en kunstcritica, een overzicht van de meest interessante voorstellingen in de komende maanden. Voor wie keuzestress heeft door het rijkelijke aanbod in de Belgische theaters: hier een spannende selectie!

 

27 februari: Cuckoo (Jaha Koo, Arenberg)

De Koreaanse theatermaker Jaha Koo reflecteert samen met drie praatgrage rijstkokers over de impact van de economische crisis op zijn generatie. Voor de studenten Dramaturgie is de voorstelling het uitgangspunt voor een les over de relatie tussen het persoonlijke en het collectieve, theater en de wereld. 

1-2 maart: Body of work (Daniel Linehan, deSingel)

Welke sporen laat dans in het lichaam achter? In een intieme solo kijkt choreograaf Daniel Linehan terug op zijn eigen oeuvre. De studenten Danstheorie schrijven er een bewegingsanalyse over.

28-30 maart: Dance in the crossroads (deSingel)

Curator Fabian Barba nodigde voor deze driedaagse vier collega-choreografen uit die op het snijpunt tussen verschillende culturen en tradities werken. Met de masterstudenten doen we een intensieve crash course tijdens het festival, waarbij we onder andere in gesprek gaan met socioloog Rolando Vazquez. 

13 tot 23 maart: Performatik (Brussel)

Dans is niet meer weg te slaan uit musea en gallerijen. Ook omgekeerd verkennen beeldend kunstenaars graag de black box van het theater. In samenwerking met Kaaitheater, UGent en ULB organiseert de UA enkele salons over kunst in het postdisciplinaire tijdperk.

Vanaf 6 maart: Etangs Noirs (Cinema Cartoons)

Theatermaker Timeau De Keyser leverde met Etangs Noirs zijn eerste langspeelfilm af, samen met Pieter Dumoulin. In het mastervak Beeld, lichaam en expressie in acteren en performance komt hij samen met de andere leden van het theatercollectief Tibaldus vertellen over zijn liefde voor Bresson, Akerman en Pasolini. 

4-5 april: Ends of worlds (Michiel Vandevelde, Kaaitheater)

Dans als science fiction? Voor Ends of worlds creëert de jonge choreograaf Michiel Vandevelde een speculatieve choreografie waarin hij terugkijkt op het werk van sleutelfiguren uit de moderne en postmoderne dans. Nadien geeft Vandevelde een artist talk voor de masterstudenten Theater- en Filmwetenschap.