De Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW) en Linguapolis werkten samen aan een nieuw initiatief om anderstalig academisch personeel extra kansen te bieden om hun Nederlands te oefenen: Campusbabbels. Het gaat om informele, laagdrempelige conversatiemomenten met Nederlandstalige en anderstalige collega’s. Catherine Meyers van FSW is erg enthousiast.

Campusbabbels ontstond na een vergadering waarbij de Faculteit Sociale Wetenschappen en Linguapolis brainstormden over het taaltraject van anderstalig academisch personeel. De combinatie van werken in een Engelstalige omgeving en moeten beantwoorden aan de decretale taalvoorwaarden voor Nederlands is vaak geen sinecure. Extra spreekkansen spelen dan een belangrijke rol in de weg naar de eindmeet. Het idee was om binnen de faculteit Nederlandstalige collega’s aan te spreken om op vaste tijdstippen met hun anderstalige evenknieën Nederlands te oefenen.

Linguapolis heeft binnen YUFE vanuit het project Online Language Cafés (nu: Online Conversation Practice) veel ervaring met het opleiden van tutoren voor informele conversatietraining. We ontwierpen een databank met inspiratiemateriaal op gebied van taalgebruik, inzetten van authentiek materiaal, … Daarnaast zijn er nuttige tips en tricks ter ondersteuning van de groepsdynamiek (‘hoe spreekangst verminderen?’, ‘hoe inspelen op verschillende niveaus van taalbeheersing?’, …). Er zijn ook uitgewerkte conversatiestarters om de gesprekken op gang te brengen.

We vonden voor dit initiatief vrijwilligers bij het huidige personeel, maar ook emeriti stelden zich kandidaat. Om goed voorbereid te starten, volgden ze een vormingssessie verzorgd door Linguapolis-taaldocent Maxime Peeters. Zij begeleidde ook de eerste twee ‘babbels’ waarbij ze in praktijk kon laten zien hoe deze informele oefenkansen optimaal kunnen worden benut.

Het initiatief ging van start in maart en liep tot hiertoe tot het einde van het academiejaar. Dit najaar zetten de partners de gesprekken zeker verder.

Catherine Meyers van FSW, één van de drijvende krachten achter dit initiatief, ziet verschillende voordelen: anderstalige collega’s oefenen niet enkel op een laagdrempelige manier hun Nederlands, maar vergroten ook hun netwerk. Ze kunnen met andere anderstaligen hun ervaringen uitwisselen over hun taaltraject. Een andere doelstelling is ook om bij Nederlandstaligen bewustwording te creëren over het belang van oefenkansen Nederlands en van de zware inspanning die anderstalige collega’s leveren in hun taaltraject.

Dit initiatief reflecteert op vele manieren actiepunten uit de beleidsnota 2025-2028: engagement en community-vorming, een internationale campus, een versterkte ondersteuning van niet-Nederlandstalig ZAP (Zelfstandig Academisch Personeel) in hun taaltraject. Zo zien we een lange en prettige toekomst voor de Campusbabbels!