Lees- en schrijftips om examenvragen op een doeltreffende manier te beantwoorden

In het academiejaar 2023-2024 organiseert Monitoraat op Maat – Academisch Nederlands de nieuwe workshop “Hoe beantwoord je efficiënt examenvragen?" voor studenten van de Universiteit Antwerpen. In deze specifieke workshop oefenen studenten lees- en schrijftips om examenvragen op een doeltreffende manier te beantwoorden. De nadruk ligt op open examenvragen, maar er is ook aandacht voor meerkeuzevragen. Aan de pilotversie namen vorig jaar 130 studenten uit verschillende opleidingen deel.

De reacties in de enquête waren overwegend erg enthousiast. Onder meer de aanpak van de taalcoach en de praktische toepassing van de aangeboden lees- en schrijfstrategieën tijdens de workshop kenden veel bijval: “Ik vond het heel nuttig, en helder uitgelegd” – “We konden de tips direct toepassen op een concrete oefening.”- “De workshop geeft me zelfvertrouwen en een gerust gevoel.” Andere studenten waardeerden de interactie met de andere deelnemers: “Het is heel interessant om te horen hoe andere studenten het aanpakken en wat hun ervaring is.” Om zoveel mogelijk geïnteresseerde studenten te bereiken, organiseren we deze workshop in de aanloop naar de januari-examens 2024 ook in samenwerking met enkele studentenverenigingen van onze universiteit.