Taal als toegangspoort tot de maatschappij

'Taal is de toegangspoort tot onze maatschappij, cultuur, kennis en inzicht.' Ook wij staan pal achter die overtuiging en ondertekenden daarom het Taalcharter van het Vlaams Talenplatform. Heel wat andere bedrijven en organisaties gingen ons al voor.

Wat hebben Linguapolis, UNIZO, de vrt, het Letterenhuis en Mobile Vikings met elkaar gemeen? We zijn maar enkele van de vele organisaties en bedrijven die het Taalcharter van het Vlaams Talenplatform ondertekenden. Het platform is een samenwerking tussen Vlaamse universitaire talenopleidingen, lerarenopleidingen aan hogescholen en volwassenenonderwijs. Ook de rectoren van de vijf Vlaamse universiteiten zetten alvast hun krabbel onder het charter.

Wat er dan in dat charter staat? Taal is de toegangspoort tot onze maatschappij, cultuur, kennis en ons inzicht. Dat is de basisovertuiging. Dankzij taal kunnen we de wereld rondom ons begrijpen, kritisch zijn, communiceren, ons zaken verbeelden of creatief en probleemoplossend denken. Die vaardigheden  zijn dan ook onmisbaar voor de samenleving van vandaag de dag.

Lees het volledige charter hier.