Sociale Wetenschappen

Hoe media bestuderen?

Hoe kunnen we bestuderen hoe media verwerkt worden zonder mensen het expliciet te vragen?

Media zijn een heel krachtig middel om informatie over te brengen naar mensen. Denk maar aan politieke campagnes, advertenties op facebookpagina’s, fake news en dergelijke meer. Het is dan ook belangrijk om goed te weten hoe mediaberichten er moeten uitzien om reacties uit te lokken bij de mensen die ze te zien krijgen. In het verleden hebben we dat altijd aan mensen gevraagd, maar door de opkomst van technieken zoals oogbewegingsregistratie, stressbandjes en gezichtslezers kunnen we op een heel andere manier emoties en cognitieve verwerking van mensen capteren.

Tijdens deze workshop willen we studenten meer inzicht bieden in hoe deze drie verschillende technieken kunnen gebruikt worden om media te bestuderen. Dit doen we aan de hand van live demonstraties waarbij studenten de apparatuur kunnen uittesten en waarbij de resultaten live besproken zullen worden. Volgende vragen worden hierbij beantwoord: Wat trekt de aandacht? Waar kijken ze het meeste naar? Hoe reageren ze hierop? Welke emoties lokken bepaalde berichten uit?

Leen Catrysse & Konrad Rudnicki