Seminarie(s) Master Communicatiewetenschappen
AJ 2024 - 2025
Seminarie Journalistiek en Contentmarketing (Steve Paulussen)
Tijdens het seminarie Journalistiek en Contentmarketing verdiepten studenten zich in de vervagende grenzen tussen journalistiek en genres zoals contentmarketing. Ze onderzochten de overeenkomsten en verschillen tussen journalistieke en pseudo-journalistieke vormen, en scherpten hun schrijfvaardigheden aan via opdrachten zoals het schrijven van een nieuwsbericht.
De centrale opdracht van het seminarie was het afnemen van een interview over de toekomst van het Vlaams secundair onderwijs in 2030. Studenten gingen in gesprek met experts, leerkrachten, leerlingen of andere betrokkenen uit het veld. Op basis van die gesprekken schreven ze een uitgewerkt interview dat aansloot bij een welbepaalde redactionele context.
In twee redactionele teams ontwikkelden de studenten elk een magazine rond het thema “digitalisering in het onderwijs”. De ene groep werkte fictief in opdracht van De Standaard en stelde een journalistiek dossier samen voor een denkbeeldige weekendbijlage, gericht op een breed, geïnteresseerd lezerspubliek. De andere groep werkte fictief in opdracht van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en ontwikkelde een magazine op maat van leerkrachten in het secundair onderwijs.
Het resultaat: twee inhoudelijk doordachte en visueel verzorgde magazines met scherp uitgewerkte interviews, afgestemd op hun specifieke lezerspubliek.
https://issuu.com/phau/docs/journalistiekredactieteam
https://issuu.com/phau/docs/contentmarketingteam
Seminarie Media en Creatieve Industrieën (Marion Wasserbauer)
In een tijd waarin haast elk media-outlet inzet op podcasts, dompelden studenten van het seminarie Media en Creatieve Industrieën zich onder in de wereld van audioverhalen. Het resultaat? Tot over je oren – een reeks human interest podcasts waarin liefde in al haar vormen centraal staat.
Van gender en seksuele identiteit tot relationele diversiteit: studenten verdiepten zich niet alleen in de technische en creatieve kant van podcasting, maar ook in de maatschappelijke lagen achter deze thema’s. Met een scherpe blik én een warm oor vertelden ze verhalen die raken, verrassen en verbinden.
"Liefde. Ze laat ons blozen, maakt ons onzeker, brengt je hoofd in de wolken of helemaal in de war. Eén ding is zeker: het raakt ons allemaal.
In deze podcast duiken we tot over onze oren in de wondere wereld van de liefde. Van onverwachte kriebels tussen vrienden tot coming-outs die jaren op zich hebben laten wachten. Van daten als 65-plusser tot het leven als onvrijwillige single, of het avontuur van een open relatie.
Niets is te gek, alles is bespreekbaar.
6 afleveringen lang praten 16 studenten van de Universiteit Antwerpen over de liefde in al haar vormen.
Luister, lach, voel mee en wie weet… word jij ook tot over je oren verliefd op deze verhalen. "
De reeks is te beluisteren via spotify. Tip: begin met de trailer!
https://open.spotify.com/episode/00nxLwE4f7pWiChFLP23lC?si=a3aca06346d5408c

Seminarie Interpersoonlijke Communicatie (Charlotte De Backer & Chokri Ben Chikka)
In het seminarie “Interpersoonlijke Communicatie” coachen Chokri Ben Chikha en Charlotte De Backer studenten om een krachtige, persoonlijke voordracht te brengen rond een thema dat taboe is of als polariserend wordt ervaren. Elke voordracht start vanuit een wetenschappelijke en maatschappelijke verkenning van polarisatie, empathie en het doorbreken van maatschappelijke stiltes. We vullen dit verder aan met een artistieke aanpak die technieken uit theater en performancekunst inzet om de presentatie echt tot leven te brengen. We willen geen “klassieke presentatie (met slides)” maar een verhaal dat het publiek raakt op een of andere manier. Dat betekent onder andere dat studenten moeten spelen met verschillende waarheden. Er is niet zoiets als “de waarheid”; een blik is altijd gekleurd. Er is bovendien niet enkel de wetenschappelijke waarheid, ook persoonlijke verhalen, onze geschiedenis, gedeelde gebeurtenissen en dergelijke spelen mee in het maatschappelijke discours. Studenten spelen met die verschillende waarheden en visies, en bespelen zo hun publiek. Studenten leren niet alleen een tekst schrijven, maar die ook “in kleur” te brengen: met ritme, seizoenen in stemgebruik, stiltes, tempowissels, en publieksinteractie: van directe aanspreking tot meer subtiele spiegeling of zelfs publikumbeschimpfung. We experimenteren met de vaak dunne grens tussen fictie en realiteit, werken multimediaal (inclusief gebruik van je eigen lichaam). In de nabespreking verdiepten we hoe je als spreker in tijden van groeiende polarisatie toch contact kunt maken met een publiek, ook over emotioneel beladen thema’s. Charlotte bracht hierbij ook inzichten mee vanuit haar opleiding tot Interactionele Vormingscoach.
Wat onze studenten in deze reeks (2024/25) presenteerden, was moedig, meeslepend en diepgaand. Ze verkenden thema’s die vaak verborgen blijven: over systemen die onderdrukken, stemmen die niet gehoord worden, en kwetsuren die nog te vaak onder de oppervlakte blijven. In elke voordracht werd gezocht naar hoe je als spreker mensen kunt raken, ook als het onderwerp schuurt of weerstand oproept. Studenten verlegden persoonlijke en expressieve grenzen, en spraken soms vanuit eigen ervaring. Dat deden ze pas nadat ze elkaar eerst leerden kennen en als groep een veilige ruimte creëerden voor elkaar. Die veiligheid is essentieel: wat binnen het seminarie gebeurt, blijft binnen de muren van die gedeelde ruimte. De kwetsbaarheid, persoonlijke groei en intensiteit die we in de voordrachten mogen aanschouwen, zou verloren gaan in een publieke vertoning buiten de veilige context van onze groep. Dit seminarie leeft van die vertrouwelijkheid, van de persoonlijke groei van elke student en van de moed waarmee ze Charlotte en Chokri elk jaar weer tot ontroering brengen.
