Antwerp Summer and Winter University trekt nu ook naar ... Zuid-Afrika

Universiteit Antwerpen lanceert uitgebreid en gevarieerd winterschoolprogramma

Op 5 februari trekt de jubileumeditie van de Antwerp Summer and Winter University van de Universiteit Antwerpen zich op gang met een feestelijke receptie in het Hof van Liere. Voor de eerste keer in de vijftienjarige bestaansgeschiedenis is er ook een winterschool op locatie: in Zuid-Afrika verdiepen de deelnemers zich in alle aspecten van de diamantindustrie.

In 2010 begon de Antwerp Summer University met drie zomerscholen en 70 deelnemers. Tijdens de vijftiende editie dit jaar kunnen deelnemers nu ook winterscholen volgen en kiezen uit 27 unieke programma's in alle expertisedomeinen van de Universiteit Antwerpen, in het hart van de stad Antwerpen. En ook deze winter staan internationale connecties, inspirerende sprekers en hands-on workshops centraal.

De winterscholen, bestaande uit workshops, excursies en interactieve lessen, vinden plaats in de lesvrije week en verwelkomen deelnemers uit de hele wereld – van studenten die hun studies willen uitbreiden met een internationale spoedcursus tot professionals die zich in het kader van levenslang leren blijven verdiepen. Naast boeiende lessen zorgen de georganiseerde avondreceptie en quiz voor een interactieve sfeer. De perfecte gelegenheid om te netwerken en de stad Antwerpen voor altijd te herinneren.

Internationale primeur

In totaal zullen 137 studenten, (post)doctorale onderzoekers en young professionals deelnemen aan de winterscholen. De vier programma’s die in Antwerpen doorgaan zijn enorm gevarieerd: zo richt de Electrocatalysis-winterschool zich op groene elektrochemie, de tweede editie van Leadership in Law geeft deelnemers in de juridische sector tools rond communicatie, persoonlijkheid, leiderschap en creativiteit. Daarnaast gaat ook de International Design Week door, en wordt er dit jaar een nieuwe en populaire winterschool over moederschap en feminisme georganiseerd.

De winterschool From Mine to Finger dompelt de deelnemers onder in alle aspecten van het diamantverhaal.

Ten slotte is er deze winter een primeur: voor het eerst organiseert de universiteit een winterschool op locatie in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg. From Mine to Finger focust op de diamantindustrie, waarbij deelnemers diepgaande inzichten zullen verwerven – niet enkel via lezingen, maar ook uitdagende excursies en workshops. Ook het Antwerp World Diamond Centre en het Gordon Institute of Business Science zetten hun schouders onder deze winterschool.

Ook bij studenten van de Universiteit Antwerpen is een winter- of zomerschool een unieke internationale ervaring die ze in eigen stad kunnen beleven. “Afgelopen zomer koos ik voor de zomerschool Philosophy and Society: Stories of Illness and Health: Limits and Opportunities of Narrative Medical Ethics, als vervanging van een masterseminarie”, vertelt filosofiestudent Seppe.

“Van artsen tot psychologen, en van filosofen tot literatuurwetenschappers: samen onderzochten we hoe persoonlijke verhalen een bron zijn van ethische kennis voor medici en filosofen. Dit alles vond plaats binnen een internationale context, waarin het mogelijk werd om nieuwe vaardigheden op te doen die je, naar mijn mening, niet zou opdoen binnen reguliere vakken. Mij inschrijven voor de winterschool Feminism and Motherhood was dan ook logisch en vanzelfsprekend, aangezien ik graag opnieuw, binnen een gelijkaardige setting, nieuwe ervaringen en kennis opdoe.”

Ontdek het volledige programma op www.uantwerpen.be/aswu.