Workshop 'gel cleaning in conservation'

Studenten uit het derde bachelorjaar conservatie-restauratie konden deelnemen aan een workshop in gelcleaning door Dr. Lora Angelova (UK). In de voormiddag kregen de studenten een theoretische inleiding over het gebruik van gels voor conservatie, in de namiddag konden de studenten de gels testen op verschillende materialen.

Gels worden in de conservatie-restauratiepraktijk vooral gebruikt bij specifieke reinigingsproblemen. Tijdens de sessies konden de studenten experimenteren met het gebruik agar-, gellan-, PVOH-borax- en xanthangels in combinatie met oppervlakteactieve stoffen, chelaatvormers en enzymen. ‘Aanvankelijk dachten we dat we er misschien niet alles van zou begrijpen’, zeggen studenten Shanna, Julia en Cato. ‘Maar Dr. Lora Angelova gaf echt goed uitleg. We weten nu wat gelreiniging is, en begrijp waarom een gel gebruikt wordt en hoe het werkt. In de praktijk, op bijvoorbeeld een werf, merken we dat er minder onderzoekend gewerkt wordt. Het praktisch werken met gels was voor ons dus heel belangrijk.’ 

'Praktica zijn inderdaad zeer belangrijk binnen onze opleiding', vullen docenten Natalia Ortega en Kristel De Vis verder aan. 'Elk kunstobject is anders, bovendien zijn kunstobjecten meestal samengesteld uit verschillende materialen en technieken. Daarom is het onmogelijk om exacte richtlijnen op te stellen bij het gebruik van een bepaald product. Altijd opnieuw moeten tests uitgevoerd worden vooraleer een reiniging of een andere ingreep kan starten. Het praktisch werken met de producten is daarom een must. In de module object en materie wordt er scheikunde, microscoptie en materialenkunde gegeven. De lessen materialenkunde zijn toegepaste lessen die handelen over reiniging, conservatie, degradatie en samenstelling van materialen. De kennis die de student in deze lessen opdoet, kan onmiddelijk toegepast worden in de module implementatie. In deze module kan de student de kennis en de  producten verder uittesten en evalueren. Als de resultaten positief zijn, kan de student het product toepassen in de conservatiebehandeling van zijn/haar kunstvoorwerp. Binnen de opleiding conservatie-restauratie promoten wij zowel onderzoek als de toepassing van de resultaten van dit onderzoek in de erfgoedpraktijk.'