Kwaliteitszorg en cijfers
Kwaliteitszorg
Aan de Universiteit Antwerpen dragen we zorg voor de kwaliteit van onze opleidingen. Elke opleiding doorloopt een kwaliteitszorgcyclus van zes jaar.
In jaar 3 wordt de balans opgemaakt van de kwaliteitszorg van de opleiding tijdens de interne procesbewaking en –sturing. In het najaar van 2019 vond dit plaats voor de master in de milieuwetenschap.
Jaar 6 sluit de cyclus af met een peer review. De opleiding reflecteert op zichzelf en gaat in gesprek met interne en externe experten en een onafhankelijke student. Op 21 en 22 oktober 2024 bezocht het peerreviewteam de master in de milieuwetenschap en besliste unaniem het vertrouwen in de opleiding te bevestigen.
In het kader van de peer review van de master in de milieuwetenschap heeft het peerreviewteam ook vastgesteld dat de opleiding de mogelijkheid biedt om ook de opleiding tot Milieucoördinator A te voltooien door het maximaal aantal van 66 studiepunten op te nemen. De opleiding milieucoördinator A is in overeenstemming met VLAREL, het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake erkenningen met betrekking tot het leefmilieu.
Bevindingen van het peerreviewteam
De masteropleiding Milieuwetenschap is een unieke, multidisciplinaire éénjarige opleiding die studenten een brede kennisbasis biedt vanuit zowel de natuur- als sociale wetenschappen. Het programma legt de nadruk op systeemdenken, integratie en communicatie en bereidt studenten voor op complexe milieu-uitdagingen. De opleiding trekt een diverse groep studenten aan, waaronder werkstudenten en instromers uit zowel professionele als academische vooropleidingen. Gezien de groeiende instroom en de beperkte onderwijscapaciteit onderzoekt de opleiding hoe het instroombeleid gerichter kan worden afgestemd op geschikte profielen. Daarnaast wordt het scriptietraject in het schakelprogramma hervormd om de werklast voor de docenten te verlagen.
Het multidisciplinaire karakter is een grote troef. Opleidingsonderdelen zoals ‘Geïntegreerde casus en projectmanagement’ en ‘Integrated Water Management Case River 21’ illustreren deze integratieve benadering. Het schakelprogramma bereidt professionele bachelors uitstekend voor op de master. De combinatie van de master met het traject voor milieucoördinator A vormt een extra meerwaarde.
De opleiding kent een cultuur van permanente kwaliteitsverbetering. Een jaarlijks onderwijsevent brengt docenten samen om afstemming te verbeteren over inhoud en evaluatievormen. Werk- en evaluatievormen worden strategisch gekozen vanuit een evenwicht tussen werklast voor de docent en effectiviteit i.f.v. de te bereiken competenties.
Om meer diepgang in de opleiding te kunnen brengen brengt de opleiding de verwachte voorkennis beter in kaart en worden voorbereidingstrajecten voor specifieke academische vooropleidingen onderzocht. De interdisciplinaire masterproef blijft een kernonderdeel, ondanks uitdagingen zoals het zoeken naar onderwerpen en promotoren en de inspanningen om studenten aan te zetten tot interdisciplinariteit.
Het groepsgevoel onder studenten wordt versterkt door het vernieuwde schakelprogramma en door kennismakingsactiviteiten te laten organiseren door de studenten zelf, ondersteund door de opleiding en de Dienst Studentenbegeleiding. Alumni worden sterker betrokken via de adviesraad, als gastsprekers en bij masterproeven.
Lees het volledig publiek rapport
Cijfers
- De website ‘opleiding in cijfers’ geeft je meer gedetailleerde informatie over de masteropleiding milieuwetenschap van UAntwerpen.
- Lees meer over de kwaliteitszorg in het onderwijs aan de Universiteit Antwerpen