Kwaliteitszorg in de master wijsbegeerte

Kwaliteitszorg

Aan de Universiteit Antwerpen dragen we zorg voor de kwaliteit van onze opleidingen. Elke opleiding doorloopt een kwaliteitszorgcyclus van zes jaar.

In jaar 3 wordt de balans opgemaakt van de kwaliteitszorg van de opleiding tijdens de interne procesbewaking en -sturing. In het voorjaar 2021 vond dit plaats voor de bachelor en master in de wijsbegeerte.

Jaar 6 sluit de cyclus af met een peer review. De opleiding reflecteert op zichzelf en gaat in gesprek met interne en externe experten en een onafhankelijke student. Op 10 en 11 december 2024 bezocht het peerreviewteam de bachelor en master in de wijsbegeerte en besliste unaniem het vertrouwen in de opleiding te bevestigen.

Bevindingen van het peerreviewteam

Studenten die de opleiding wijsbegeerte starten, worden goed opgevangen door toegankelijke docenten, een mentoraatswerking waar studievragen besproken kunnen worden en door proefexamens die studenten helpen bij de overgang van het secundair onderwijs naar de universiteit. De examencommissie volgt de leerprocessen van de studenten grondig op.

De opleiding organiseert, en draagt bij aan, verschillende initiatieven om scholieren secundair onderwijs te informeren over de opleiding. Het initiatief ‘prof voor de klas’ kan volgens het reviewteam nog verbreed worden met studenten wijsbegeerte die presentaties houden in scholen, indien het door de faculteit wordt verdergezet. De opleiding werkt mee aan een facultaire brochure over tewerkstelling na de studie.

De opleiding organiseert ook verschillende manieren om een diploma te halen dan wel zich bij te scholen in wijsbegeerte zodat een breed publiek kan deelnemen, waaronder een (verkorte) bachelor, een voorbereidingsprogramma en ‘micro-credentials’. Bij curriculaire besprekingen over de vereiste voorkennis bij het volgen van de opleiding wordt het bachelorprogramma van 180 studiepunten als norm gehanteerd.

Studenten worden doorheen het curriculum vertrouwd gemaakt met generatieve AI, leren er kritisch naar te kijken en krijgen digitale vaardigheden mee om beter voorbereid te zijn op de latere carrière. 

Docenten zijn open, kritisch en geëngageerd om een kwalitatieve opleiding aan te bieden en communiceren hierover transparant. De opleiding is sterk in zich verbeteren, onder andere op basis van feedback van studenten, wat tot uiting komt in nieuwe keuzeopleidingsonderdelen en ontwikkelingen in het vaardighedenonderwijs. De mogelijkheid voor studenten om binnen het vaardighedenonderwijs geïndividualiseerde leerdoelen te definiëren en te halen, zal worden besproken tijdens het jaarlijkse vaardighedenleerlijnoverleg.

De opleiding zal op verschillende manieren een curriculumoverzicht creëren om het programma inhoudelijk en qua werkvormen verder te versterken en af te stemmen. De diversiteitsvisie zal onderzocht, besproken en geactualiseerd worden om het nog beter aan bod te laten komen in de opleiding.

Lees het volledig publiek rapport

Cijfers