Werken in het onderwijs met een diploma wiskunde

"Als je de opmerking krijgt dat iets wiskundig heel mooi in elkaar zit, dat is heerlijk!"

  • Joke Van Nuffel
  • Bachelor wiskunde (2009)
  • Master wiskunde: fundamentele wiskunde (2011)
  • Lerarenopleiding (2012)
  • Werkt bij het Scheppersinstituut Mechelen als leerkracht wiskunde 2de en 3de graad

Waarom koos je voor een opleiding Wiskunde? 

Aangezien ik leerkracht wiskunde wou worden, zocht ik eerst een richting met zoveel mogelijk wiskunde, zoals fysica of ingenieur. De andere vakken vond ik op zich niet erg, die nam ik er wel bij. Toen ik te weten kwam dat je ook gewoon wiskunde op zich kon gaan studeren, was mijn keuze zeer snel gemaakt!

Welke kennis/competenties die je studies hebben bijgebracht benut je nu nog in je job? 

Tijdens de opleiding wiskunde heb ik de wiskunde echt leren kennen en ben ik ze nog meer beginnen waarderen. De liefde voor het vak wiskunde is mij in Antwerpen bijgebracht, en die probeer ik nu zo goed mogelijk door te geven. De echte inhoud uit mijn opleiding gebruik ik zelden. Af en toe dient het begin van een cursus knopentheorie of codetheorie om een paar leuke lessen te geven als ik nog tijd over heb, maar de universitaire leerstof zelf gebruik ik nauwelijks. De opleiding heeft mij wel geleerd om een probleem zeer analytisch aan te pakken: kijken naar wat ik gegeven heb, wat ik wil bereiken en welke middelen ik daarvoor kan gebruiken. Dit zijn eigenschappen die ik vaak gebruik, ook in het dagelijks leven.

Wat vind je leuk aan je job? 

In het begin is het vrij angstaanjagend dat je alleen voor je klas staat, maar eens je voorbij die eerste momenten bent is dat juist een kick. Je moet een volledige les geconcentreerd zijn en de tijd vliegt dan ook zeer snel voorbij. Er heerst ook een heel leuke sfeer onder de collega’s aangezien er vrijwel geen concurrentie is voor een hogere post en promotie maken in het onderwijs stopt vanaf het moment waarop je vastbenoemd bent. Verder vind je in de andere leerkrachten Wiskunde gelijkgestemden die ook kunnen genieten van het oplossen van een leuk probleem. Maar het allerleukste aan de job blijft natuurlijk wanneer je merkt dat leerlingen, die eerst wiskunde helemaal niet leuk vinden, het vak beginnen te waarderen. Als je de opmerking krijgt van een leerling dat iets heel mooi in elkaar zit, dat is heerlijk! Verder geniet ik er ook van om de stelling van Pythagoras uit te leggen, leerlingen hun eerste afgeleide of integraal te laten berekenen en andere ‘mijlpalen’ aan te leren. Het is ook heel leuk om te zien hoe een leerling glundert als hij/zij na een tijdje worstelen en zwoegen toch zelfstandig die ene oefening of dat ene bewijs heeft gevonden.