Sensibiliseringsles over alcoholgebruik

Je klas op een interactieve manier informeren over verantwoord alcoholgebruik? Het GGAME-project, een dienstverleningsproject vanuit de Universiteit Antwerpen, biedt een actieve sensibiliseringsles die je daarbij kan helpen. De les, gegeven door de onderzoekers van het project zelf, gaat dieper in op wat alcohol met het lichaam doet, wat de risico’s zijn en hoe je op een verantwoorde manier met alcohol kan omgaan.

Voor wie? Voor de leerlingen van het 4de jaar secundair ASO en TSO. In overleg kan de les ook aan derde graad ASO/TSO worden aangeboden.

Waar? Op school

Wanneer? Op aanvraag

Duur: 1,5 uur.  Daarnaast is een uitgebreide versie beschikbaar die niet alleen de les omvat, maar ook een klasgesprek met getuigenissen door Project Jongeren, om het onderwerp verder te verkennen. Deze versie duurt een halve dag, en is ideaal voor klasgroepen van 25 à 30 leerlingen.

Goed om weten:

Rond de sensibiliseringsles loopt een wetenschappelijk onderzoek. Als je er als school graag aan meewerkt, ontvangen de leerlingen een korte online vragenlijst direct na de les, en drie maanden later. Zo kunnen de onderzoekers evalueren wat de leerlingen van de les vonden en of het een effect had op hun alcoholgebruik.

Praktisch: De les inplannen of nog verdere vragen? Mail naar ggameproject@uantwerpen.be

EU-simulatie leerpakket

Het EU-simulatie leerpakket bestaat uit een simulatiespel waarin leerlingen in de huid kruipen van Europese staatshoofden en regeringsleiders tijdens een bijeenkomst van de Europese Raad en op speelse wijze leren wat waarden, belangen en compromissen zijn. Het leerpakket is ingebed in de eindtermen van de derde graad secundair. 

Voor wie? Leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs

Waar? Op school of op de Stadscampus van UAntwerpen

Wanneer? Kan tijdens het hele schooljaar aangevraagd worden maar minstens een maand op voorhand

Duur: Een halve dag (3 of 4 lesuren)

Goed om weten: 

Idealiter zijn het 27 leerlingen, voor 27 EU lidstaten, maar we zijn heel flexibel, zolang er minimum ca. 20 leerlingen zijn. 

Praktisch: 

In aanloop van het simulatiespel kan je gebruikmaken van de ondersteuning van één van onze (student)assistenten die graag met jou de voorbereidingen doorneemt.

Les van de Eeuw

We bieden je leerlingen een leerrijk ochtendprogramma aan om eens te proeven van sociaalwetenschappelijk onderwijs aan de Universiteit Antwerpen. Samen met academici, inspirerende figuren en experten ontleden we de uitdagingen en opportuniteiten die de samenleving met zich meebrengt. Op die manier hopen we jullie blikveld te verbreden en jullie kritisch beoordelingsvermogen aan te scherpen. "Tiens, zo had ik er nog niet over nagedacht" is een uitspraak die we veel hopen te horen. 

Voor wie? Leerlingen van de derde graad secundair onderwijs

Waar? Op de Stadscampus van UAntwerpen

Wanneer? Tijdens De Campus Club, Op donderdag 8 februari 2024 van 9.30 uur tot 11.50 uur

Duur: Een halve dag (9u30 – 11u50)

Workshop 'Wat is recht?'

Tijdens het dagelijkse leven praten we vaak over ‘het recht’. Maar wat is ‘recht’ eigenlijk? Een antwoord op deze vraag is niet altijd eenvoudig te geven, omdat het recht vanuit verschillende invalshoeken bekeken kan worden. De opleiding rechten is daardoor ook een veelzijdige opleiding.

Tijdens de workshop ‘Wat is recht?’ ontdekken de leerlingen wat het inhoudt om rechtenstudent te zijn en jurist te worden. Ze krijgen zelf juridische problemen voorgeschoteld en moeten deze oplossen aan de hand van het wetboek – het belangrijkste wapen van de rechtenstudent – of gewoon op basis van gezond verstand. Aan de hand van de verschillende opdrachten worden ze door de rechtenopleiding geloodst en krijgen ze inzicht in de opbouw en invulling ervan. 

Voor wie? Leerlingen van de derde graad secundair onderwijs

Waar? Stadscampus

Wanneer? Minimum een maand op voorhand via het inschrijvingsformulier aan te vragen

Duur: 1.5 uur

Goed om weten: Inschrijven is gratis

Workshops sociale wetenschappen 'Actueel'

De Faculteit Sociale Wetenschappen biedt een reeks van lezingen/workshops/interactieve lessen aan, op maat van de laatste graad secundair onderwijs. Sommige workshops kunnen we op locatie doen (erg afhankelijk van de agenda's van onze docenten), andere lenen zich dan weer beter om door te laten gaan op de Stadscampus. Wat ook kan, is samen een hele/halve dag organiseren, op maat van jullie wensen. 

Voor wie? Voor leerlingen van de derde graad secundair onderwijs

Waar? Doorgaans op de Stadscampus, maar op locatie kan bekeken worden

Wanneer? Op aanvraag of op 8 februari 2024 tijdens de Campus Club

Duur: Een lesuur

Lespakket 'Een teer onderwerp... voor nicotieners'

Het lespakket ‘Een teer onderwerp... voor nicotieners’ wil jongeren bewust maken van de gevaren van roken. Het pakket richt zich tot leerlingen van het eerste en tweede jaar secundair onderwijs, maar is ook geschikt voor andere leeftijden. Het is een kant-en-klaar, laagdrempelig pakket waarmee je meteen aan de slag kan in de klas. 

Het pakket bestaat uit: 

  • een boekje voor de leerlingen (twee versies, voor de A en B-instroom secundair onderwijs) 
  • een powerpointpresentatie 
  • een handleiding 

De presentatie duurt ongeveer een (les)uur en bevat alle informatie uit het boekje en een aantal quizvragen voor in de les. Door kleurenkaartjes op te steken lossen de leerlingen de meerkeuzevragen klassikaal op. Deze kaartjes zitten achteraan in de boekjes en zijn afscheurbaar, zodat elke leerling meteen drie kleurenkaartjes ter beschikking heeft.

Voor wie? leerlingen van het eerste en tweede jaar secundair onderwijs

Waar? In je klas

Wanneer? Je kan er meteen mee aan de slag

Duur: Een lesuur

Werelddag zonder tabak

Prof. dr. Filip Lardon animeerde heel wat kinderen met een interactieve voordracht over de gevaren van roken.

Lesmateriaal 'Bepaal mee de superdiverse toekomst'

​Leerkrachten hebben nood aan lesmateriaal dat de superdiversiteit in het onderwijs als een troef benut. Inspelend op de grote maatschappelijke relevantie van lesmateriaal rond minder bekende of minder voor de hand liggende personen en thema’s, werkten masterstudenten van de Academische Lerarenopleiding mee aan dit project. Multiperspectiviteit staat in het toekomstproject centraal, omdat het boeiend en leerrijk is om vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar maatschappelijk relevante kwesties. Het ontwikkelde materiaal werd onderverdeeld in twee thema's:

- Knappe koppen: Rolmodellen bepalen mijn toekomst

- Meerdere brillen - over multiperspectiviteit en controversiële onderwerpen: Samen maken we de toekomst

Een aantal "Knappe koppen" werd door de Antwerp School of Education tot een hoogwaardige posterreeks in twee formaten (A2, A3) omgevormd. Geëngageerde leerkrachten en schoolbesturen kunnen deze reeks of een selectie eruit gratis bestellen.