Onderzoek naar taalonderwijs richt zich zowel op moedertaalverwerving als op vreemdetalen- en meertalig onderwijs (bv. CLIL). Daarbij komen de verscheidene vaardigheden (lezen, luisteren, spreken, schrijven) aan bod. Lezen en leesonderwijs vormen hier een belangrijke onderzoekstopic. Hiernaast wordt ook onderzoek uitgevoerd naar taalgebonden kenmerken van leerlingen (bv. spreekdurf, taalleerstoornissen), van leraren  (bv. self-efficacy) en het taalleerproces.

a. Lezen en leesonderwijs

Effectief leesonderwijs in het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen: identificatie en evaluatie van het praktijkmodel 'Lezen op school' (01/05/2021 - 30/04/2023) – Jordi Casteleyn, Mathea Simons, Tom Smits

Valorisatie:

·       Inspiratiegids

·       Opleidingen bij CNO

Het effect van multimediale hyperlinks in fictie op leesmotivatie en immersie bij adolescenten: Een empirisch onderzoek (01/10/2017 - 30/09/2021) – Claudio Vanhees, Mathea Simons, Vanessa Joosen

De ontwikkeling van een motivatievragenlijst op niveau van de leerlingen, om leesmotivatie in kaart te brengen op basis van reeds bestaand onderzoek en gevalideerde testen (01/09/2020 - 30/06/2022) 

Valorisatie:

·       Motivatievragenlijst 

Evaluatie en aanbevelingen bij het leesbevorderingsproject "Kranten in de klas" – (01/05/2015-31/12/2015) – Mathea Simons

Valorisatie:

·       Ontwikkeling en valorisatie van schaal voor mediawijsheid: Simons, M., Meeus, W. & T’Sas, J. (2017).  Measuring media literacy for media education : development of a questionnaire for teachers' competencies. The Journal of Media Literacy Education 9(1). 99-115.

Leesonderwijs en E-hype. " – (01/01/2013-31/12/2015)  – Mathea Simons

Valorisatie:

  • Populariserende publicaties:

o   Simons, M., T’Sas, J., Mommaers, M. & Caelen, D. (2015). Kunnen nieuwe media leesplezier bevorderen? E-tools uitgetest en in beeld gebracht. Levende talen magazine. 102(1). 10-14.

o   Simons, M., T’Sas, J. & Mommaers, M. (2015). Mais ils n'aiment pas lire, madame : Des idées pour encourager le plaisir de la lecture en classe ; ProFFF : revue des professeurs de français en Flandre 1(2). 5-7.

o   Simons, M., T’Sas, J. & Mommaers, M. (2015). Fostering reading motivation through the use of e-tools : a qualitative study of student teachers' experiences. Journal of didactics 5(2). 80-107.

·       CNO-opleiding: Leesbevordering Frans: hoe pak je dat nu concreet aan? (21/TAL/999)

b. Spreekvaardigheid en spreekdurf

"Versta je me?" De spreekvaardigheid van laaggeletterde volwassen leerders van het Nederlands (01/04/2020 - 31/03/2021) – Jordi Casteleyn

Onderzoek naar spreekdurf (eigen onderzoekslijn) – Mathea Simons

Valorisatie:

·       Boekpublicatie: Simons, M. & Smits, T. (red.) (2021) Language Education and Emotions. Routledge.

·       Populariserende artikels:

o   Simons, M. & Van De Putte, K. (2015). Waar zijn mijn sleutels? Sleutels voor spreekdurf in het vreemdetalenonderwijs. Leerrijk.be. Wolters Plantyn.

·       CNO-opleiding : Weg met spreekangst! We gaan voor spreekdurf! (17/TAL/004A)

c. Taaldidactiek, taaltrajecten en taalprofielen

Onderzoek taalintegratieprojecten (01/08/2020 - 30/06/2021) – Jordi Casteleyn, Mathea Simons, Tom Smits

Valorisatie:

·       Boekpublicatie:

o   Casteleyn Jordi, Geudens Astrid, Schraeyen Kirsten, Taelman Helena, Trioen Marit, Simons Mathea, Smits Tom. Taal in de klas: zes bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. ISBN 978-94-014-8591-3 - Leuven, LannooCampus, 2022, 151 p.

·       Website: Taaltrajecten.be

·       Themadag CNO (mei 2022): Focus op Taal I (mei 2022) en Focus op Taal II (november 2022) CNO Focus op Taal I

CNO Focus op Taal II

·       Online themadag CNO Taalintegratietrajecten: Taalondersteuning voor leerlingen die daar extra nood aan hebben CNO Taalintegratietrajecten 30/09/2021

Traject taal+: een professionaliseringstraject voor duurzame taaltrajecten in alle scholen basisonderwijs (15/12/2022 - 14/12/2023) - Jordi Casteleyn

Valorisatie:

·       Prioritair nascholingsproject CNO  Traject Taal+: Hoe creëren we duurzame taaltrajecten voor leerlingen met nood aan taalsteun? CNO Traject Taal+

Leerscenario's voor een inclusief taal- en cultuuronderwijs in superdiverse schoolklassen (E-Learnscene) (01/09/2020 - 31/08/2023) – Tom Smits en Wouter Schelfhout

Valorisatie:

·       Website: Lernszenarien.eu

·       Congres voor onderwijsprofessionals: mei 2023: Lernszenarien in Theorie und Praxis

·       CNO-nascholingen:

o   Lernszenarien, die aktivierende und motivierende Didaktik (CNO)

Auteursresidenties monitoring (01/01/2023 - 31/12/2023) - Jordi Casteleyn

Transversaal DRC project - Academisch Engels - Fase 4 (01/01/2017 - 31/08/2022) - Tom Smits

Valorisatie:

·       Website: https://www.anglaisacademiquerdc.be/

d. Andere valorisatieproducten gelinkt aan deze onderzoekslijn

Multiperspectiviteit en controversiële onderwerpen in het taalonderwijs (2020-2023) – Tom Smits

Valorisatie:

·       Website: https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/superdiverse-toekomst/meerdere-brillen/