Rechten

Workshop: Het rechtssociologisch erfgoed

Donderdag 22 februari 2024, 13.30 uur, Hof van Liere

Workshop: Het rechtssociologisch erfgoed van de Universiteit Antwerpen, getoetst aan de actualiteit

Naar aanleiding van 50 jaar rechtssociologisch onderzoek aan de Universiteit Antwerpen en de 90ste verjaardag van Jean Van Houtte wordt er een workshop georganiseerd om het rijke rechtssociologisch erfgoed van de Universiteit Antwerpen te verkennen en te evalueren in het licht van de hedendaagse ontwikkelingen. Voor elk van de thema’s die doorheen de jaren centraal stonden in het onderzoek wordt kort een overzicht gegeven van het verleden, heden en toekomst. Na een eerste reflectie door een respondent vindt een actieve discussie plaats met de deelnemers. Na en inspirerende middag vol nieuwe inzichten vieren we de 90ste verjaardag van Jean Van Houtte tijdens de afsluitende receptie. StartFragment

Programma

13.30 uur Algemene inleiding, verwelkoming en kort historisch overzicht, door dagvoorzitter prof. dr. Bernard Hubeau (UAntwerpen)

13.45 uur Thema 1: Gezin, in het bijzonder alimentatie- en onderhoudsplicht, door prof. dr. Jean Van Houtte (UAntwerpen), prof. dr. Jef Breda (UAntwerpen) en prof. dr. Elke Claessens (UAntwerpen)

Thema 2: Juridische beroepen, in het bijzonder de advocatuur, door prof. dr.Stefan Rutten (UAntwerpen) en Kati Verstrepen (advocate)

15.15 uur Pauze

15.45 uur Thema 3: Toegang tot het recht, door prof. dr. Jef Breda (UAntwerpen), prof. dr. Steven Gibens (Odisee) en Bart Willocx (voorzitter rechtbank van eerste aanleg Antwerpen)

16.30 uur Reflectie vanuit Nederland – Hoe het rechtssociologisch onderzoek koesteren aan een faculteit? door prof. dr. Ashley Terlouw (Radboud Universiteit)

17.00 uur Afronding door dagvoorzitter prof. dr. Bernard Hubeau (UAntwerpen)

17.15 uur Gelegenheidstoespraak: De rol en de betekenis van het rechtssociologisch onderzoek aan de Universiteit Antwerpen voor de ontwikkeling van de rechtssociologie in Vlaanderen, door prof. dr. Stephan Parmentier (KULeuven)

17.45 uur Receptie met korte toespraken ter gelegenheid van de 90ste verjaardag van Jean Van Houtte

Praktische info

Universiteit Antwerpen
Stadscampus
Hof van Liere
Prinsstraat 13
2000 Antwerpen

Deelname is gratis, maar inschrijven in verplicht (via dit formulier).