Sociale Wetenschappen

UAwards: Van Klas tot Aula

Woensdag 29 april 2026

Laat jouw leerlingen schitteren met hun onderzoek aan de Universiteit Antwerpen! Tijdens 'UAwards: Van Klas tot Aula' krijgen leerlingen uit de derde graad de kans om hun onderzoeksproject te presenteren op de universiteit en in dialoog te gaan met wetenschappers van de Faculteit Sociale Wetenschappen.

Wat houdt jongeren vandaag écht bezig?

Tijdens dit onderzoekscongres tonen leerlingen niet alleen wat ze onderzocht hebben, maar vooral waarom: welke vragen stellen jongeren zelf aan hun leefwereld, en hoe kijken zij naar de maatschappelijke thema’s die ook binnen de universiteit onderzocht worden? Met de UAwards willen we jongeren en academici samenbrengen, om te luisteren, te leren en elkaar te inspireren.

Onderzoek binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen

Binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen onderzoeken wetenschappers onze samenleving onder meer vanuit drie invalshoeken: politiek, communicatie en sociologie. Meer specifiek proberen ze antwoorden te vinden op vragen die de samenleving van vandaag en morgen vormgeven.

Politieke wetenschappers zoeken antwoorden op vragen als:

  • Hoe is het gesteld met het vertrouwen van burgers in hun overheid?
  • Hoe nemen politici beslissingen in crisistijden?
  • Welke rol spelen experten in beleid?
  • Hoe beïnvloeden internationale ontwikkelingen en technologieën vrede, veiligheid en democratie?
  • Hoe beïnvloeden sociale media onze opinies en stemgedrag?

Communicatiewetenschappers zoeken antwoorden op vragen als:

  • Wat is de impact van desinformatie en algoritmes op democratie en publieke opinie?
  • Hoe kunnen communicatiestrategieën bijdragen aan positieve maatschappelijke verandering?
  • Welke invloed hebben sociale media op ons zelfbeeld en welzijn?
  • Hoe kunnen we burgers weerbaar maken tegen digitale risico’s?
  • Hoe divers en inclusief zijn media, zowel in fictieprogramma’s als in het nieuws?
  • Hoe verandert AI ons mediagebruik?

Sociologen zoeken antwoorden op vragen als:

  • Hoe kunnen mensen in etnisch-culturele wijken beter samenleven?
  • Welke rol speelt arbeidsmarktactivering in armoedebestrijding?
  • Hoe kunnen we op een sociaal rechtvaardige manier de klimaatsverandering aanpakken?
  • Welke invloed hebben nieuwe gezinssamenstellingen op het welzijn van kinderen en ouders?

Tijdens UAwards zijn we vooral benieuwd hoe jongeren zélf naar deze vragen kijken, welke thema’s hen bezighouden, welke problemen zij opmerken, welke onderzoeken zij daarrond opzetten, en welke nieuwe ideeën of oplossingen zij naar voren brengen. Hun onderzoek hoeft zich daarbij niet te beperken tot deze voorgestelde thema’s. Ook andere maatschappelijke kwesties, persoonlijke ervaringen of originele invalshoeken binnen deze drie domeinen ‘politiek, communicatie en sociologie’ zijn meer dan welkom. Het congres wil vooral ruimte bieden aan de nieuwsgierigheid, creativiteit en kritische blik van jongeren op de wereld om hen heen.

Wat mag je verwachten?

Posterbeurs (13u30–14u30) 

Leerlingen uit de derde graad stellen hun onderzoek voor in postervorm. Elke school kan één poster inzenden. De leerkracht dient de deelname in namens de school en kiest zelf welke poster wordt ingezonden. Een academische jury uit de drie departementen, en de deelnemende leerlingen zelf, kiezen de meest inspirerende onderzoeksposters.


Onderzoek in de kijker (14u30–16u00)

Onderzoekers van de Faculteit Sociale Wetenschappen geven korte pitches over hun lopend onderzoek.


Uitreiking van de UAwards (16u00–16u30)

De drie meest inspirerende posters worden bekroond met een UAward, en natuurlijk eeuwige roem aan de universiteit!


Wanneer: Woensdag 29 april 2026
Waar: Universiteit Antwerpen - Faculteit Sociale Wetenschappen, De Meerminne (gebouw M), Sint-Jacobstraat 2, 2000 Antwerpen 

Interesse om deel te nemen?

Wil je met jouw school deelnemen aan UAwards: Van Klas tot Aula?

Geef via onderstaande link aan dat jullie zullen deelnemen.

Na de inschrijvingsfase ontvangen jullie praktische informatie over het indienen van de poster en het verdere verloop van het congres.

Zo brengen we samen het secundair en universitair onderzoek dichter bij elkaar.

Breng het onderzoek van je leerlingen van de klas naar de aula en maak van hun onderzoek een bron van inspiratie voor wetenschappers én leeftijdsgenoten.