Getuigenissen van alumni

Waar werken oud-studenten geschiedenis?

Door de brede vorming die de opleiding geschiedenis je biedt, kan je je persoonlijkheid maximaal laten meespelen in je uiteindelijke jobkeuze. Om je een idee te geven waar de alumni geschiedenis zoal terechtkomen, vertellen oud-studenten over hun carrière.

Hanane Llouh is doctoraatsstudent... Maar niet bij geschiedenis!

Hanane Llouh voert onderzoek bij het Departement Transport en Regionale Economie van de Universiteit Antwerpen. Drie maanden nadat ze begon te zoeken naar werk, had ze een job beet bij de erfgoedcel van Stad Antwerpen. Maar toen ze een halfjaar later de kans kreeg om te doctoreren, greep ze die met twee handen. 

Hanane raadt dan ook aan om je niet te veel zorgen te maken over wat je na je studies gaat doen. Hanane: "Ik had de gedachten over 'wat na afstuderen' meer willen loslaten zodat ik meer kon genieten van alle kennis en vaardigheden die ik opdeed. Ik heb de ruimte gekregen om doorheen de opleiding te groeien en mijn eigen interesses te ontdekken door het brede aanbod aan historische inhoud."

Werken als onderzoeker

"Ik werk als historica op een economische faculteit, wat aantoont hoe wij als historici breed worden geschoold om op zeer 'onverwachte' plaatsen te kunnen werken", vertelt Hanane. "Ik heb in de eerste fase van mijn onderzoek mogen werken op een Vlaams project waarvoor ik in contact kwam met tientallen lokale besturen. In de tweede fase ben ik me aan het verdiepen in mijn eigen onderzoek. Analytisch denken, grondig werken en academisch schrijven zijn hiervoor belangrijke vaardigheden die ik in de opleiding geschiedenis heb geleerd."

Charlotte is webredacteur voor een ziekenhuisnetwerk

Charlotte volgde de hele opleiding geschiedenis en kleefde er daarna nog een master journalistiek aan. Op haar stageplaats bij de krant De Tijd kon ze meteen aan de slag. Ook later vond ze telkens vlot ander werk.

Charlotte: "Tussen mijn eerste job als eindredacteur bij De Tijd en mijn huidige job bij ZNA, werkte ik zeven jaar lang bij Kom op tegen Kanker. Ik interviewde er jongeren met kanker, woog mee op het beleid rond palliatieve zorg en beheerde een tijdje sociale media."

Elke dag schrijfplezier

Tegenwoordig beheert Charlotte de website van het grootste ziekenhuisnetwerk van Antwerpen. "Dat wil zeggen dat ik webontwikkelaars aanstuur en samen met artsen en verpleegkundigen informatie voor patiënten in een heerlijk heldere webtekst giet."

Dankzij haar opleiding geschiedenis krijgt ze snel overzicht over alle bronnen en kan ze die even vlot analyseren. "En mijn liefde voor het schrijven kan ik nog elke dag botvieren!" voegt ze toe.

Terugblik op de opleiding

De lessen in de opleiding geschiedenis vond ze razend interessant en ook aan de proffen heeft ze fijne herinneringen. Charlotte: "Achteraf discussieerden we met een aantal vrienden - die ik vandaag nog altijd ken - uren voort op café!"

Jorn Vennekens is persverantwoordelijke van een ngo

Jorn Vennekens

“Ik werk als persverantwoordelijke in de non-profitsector”, vertelt Jorn Vennekens. “Dat lijkt ver te staan van mijn studies, maar toch hebben die mij gevormd tot wie ik ben en wat ik vandaag doe.” Na een bachelor en master in de geschiedenis studeerde Jorn nog een jaar internationale betrekkingen en diplomatie. “Hoewel historische feiten en details minder belangrijk zijn, gebruik ik alle vaardigheden uit de studie geschiedenis in mijn dagelijkse leven. Snelle informatiegaring, kritisch nadenken én een vlotte pen zijn essentieel in de baan die ik vandaag uitoefen.” 

 De zoektocht naar werk

Via stages op een Belgische ambassade en bij de Verenigde Naties, kwam Jorn eerst terecht in een logistieke functie. “De zoektocht naar iets dat me lag, was zeker niet eenvoudig. Uiteindelijk koos ik voor deze job om alvast te beginnen werken. Ondertussen ben ik blijven zoeken en ben ik uiteindelijk via een job als communicatiemanager bij een lokale vzw doorgestroomd naar mijn huidige functie op het internationale toneel. Daar voel ik me thuis.” 

 Graag gezien door werkgevers

Jorn was tijdens zijn studies ook voorzitter van departementsclub Klio en raadt iedereen aan om gelijkaardige ervaringen op te doen. “Extracurriculaire ervaringen zorgen niet alleen voor een boeiende studietijd, maar geven je bijkomende vaardigheden die werkgevers graag zien”, vertelt hij. Maar bovenal heeft Jorn nog één specifiek advies: “Kies de studie die je het meeste interesseert. Als je dus van geschiedenis houdt, ga ervoor.”

Inge Ghijs is chef binnenland en adjunct-hoofdredacteur bij De Standaard

Inge Ghys, oud-student geschiedenis Universiteit Antwerpen

Inge: “Ik leid de afdeling binnenland en ik beslis over welke onderwerpen we schrijven en hoe we dat precies gaan doen. Onze afdeling bestaat uit 12 collega’s en wij schrijven over alle mogelijke binnenlandse onderwerpen behalve politiek. Chef zijn betekent eigenlijk een hele dag beslissingen nemen over wat we wel en niet doen en hoe we bepaalde zaken aanpakken. We beslissen hoe de krantenpagina eruit gaat zien qua vorm, indeling en beeldmateriaal. En omdat journalisten al lang niet meer alleen voor een krant, maar ook voor een website schrijven, bepaal ik ook wat we in de krant zetten en wat we voor de website gebruiken.

Ik was geïnteresseerd in wat er in het verleden is gebeurd en in de manier waarop ons verleden ons heden bepaalt.

Als adjunct-hoofdredacteur ben ik verantwoordelijk voor het personeel op de redactie. Ik zorg voor de aanwervingen en bemiddel als er zich problemen voordoen binnen een afdeling of als iemand niet gelukkig is met een bepaalde werksituatie. Omdat ik de journalistiek ben ingegaan om artikels te schrijven, blijf ik dat ook nog doen naast het leidinggeven.

Ik heb voor de opleiding geschiedenis gekozen omdat ik geïnteresseerd was in wat er in het verleden is gebeurd en in de manier waarop ons verleden ons heden bepaalt. Als journalist gebruik je bronnen en die moet je ook kritisch benaderen. Je doet een hoop kennis op over een bepaald onderwerp en dat moet je dan aan de lezer zo begrijpelijk mogelijk overbrengen. Dat is nu exact wat we bij geschiedenis hebben geleerd.” 

Selm Merel Wenselaers werkt als dramaturg in Nederland

Selm Wenselaers, oud-student geschiedenis Universiteit Antwerpen

Sem Merel Wenselaers volgde de masteropleiding geschiedenis en werkt nu als programmator en dramaturg.

Selm: “Ik programmeer dans- en theatervoorstellingen voor een theater in het hartje van Amsterdam. Daarnaast begeleid ik jonge makers in hun artistiek proces. Tijdens mijn studie geschiedenis ben ik opgeleid tot generalist en daardoor van vele markten thuis. De opleiding heeft me geleerd om verschillende standpunten te overwegen en steeds op zoek te gaan naar het grotere perspectief.

Ik heb destijds gekozen voor geschiedenis, omdat ik het een zeer interessante en brede opleiding vond en nog niet precies wist wat ik erna wou gaan doen. De opleiding geschiedenis scherpt verschillende competenties aan zoals onderzoeken, synthetiseren en schrijven. Het geeft verschillende beroepsmogelijkheden. Mijn ‘gouden’ tip voor toekomstige studenten? Zoveel mogelijk dingen uitproberen.

Merdan Taplak geeft les in Antwerpen

Merdan Taplak, oud-student geschiedenis Universiteit Antwerpen

Merdan Taplak volgde de masteropleiding geschiedenis en werkt nu op een Spectrumschool in Antwerpen waar hij lesgeeft in een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN). Daarnaast heeft hij een eenmanszaak waarin hij allerlei muzikale activiteiten uitoefent: deejay, producer en theatermaker.

Merdan: “OKAN-leerlingen zijn voornamelijk vluchtelingen die ons onderwijs instromen en een taalbad krijgen. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen, zitten ze ongeveer een jaar in een onthaalklas om daarna door te stromen naar het reguliere onderwijs.

Ik ben uit interesse geschiedenis gaan studeren. Geschiedenis heeft me altijd geboeid, al sinds ik klein was. Met mijn familie reisden we vroeger vaak naar Turkije, en daar zag ik ontzettend veel Griekse en Romeinse tempels en amfitheaters. Indiana Jones heeft natuurlijk ook zijn steentje bijgedragen.

Het belangrijkste dat ik geleerd heb tijdens mijn opleiding was om zelfstandig te leren denken en kritisch om te gaan met informatie. Nuanceren en relativeren, veel in vraag te stellen, zonder dat het te vermoeiend of ‘zuur’ wordt. Deze skills pas ik elke dag toe in mijn leven.

Mijn gouden tip voor toekomstige studenten? Ga veel naar de les. In mijn opleiding miste ik amper lessen. Als geschiedenisstudent hadden we al niet zo heel veel les, omdat we veel taken zelfstandig moesten uitvoeren. Door in de les aanwezig te zijn, word je al een eerste keer ondergedompeld in de materie en kan je nuttige vragen stellen.

Ben je zelf alumnus geschiedenis?

Word lid van onze LinkedIn-groep en blijf op de hoogte van alle jobmogelijkheden en nieuwtjes