Nieuwe marketingtrends in het Belgisch voetbal

Voorbeeld van een masterproef

In hun masterproef onderzochten Zano Stevens en Bryan Boeters (studenten organisatie en management), in samenwerking met ons RBFA Knowledge Centre, de nieuwe marketingtrends in het Belgisch voetbal. Ze maakten hiervoor de vergelijking met wat er in Nederland gebeurt op dit vlak.

Als voetballiefhebbers en Nederlanders aan een Belgische universiteit, wilden Zano en Bryan graag de gelijkenissen en verschillen bestuderen tussen de voetbalmarketingtrends in beide landen. Zano vond de vrijheid geweldig om het onderzoek de richting te geven die aansloot op zijn interesses. “Bovendien faciliteerde, motiveerde en inspireerde de KBVB ons bij het schrijven van de thesis.”
Ook Bryan was zeer opgetogen over de fijne en leerzame samenwerking met ons kenniscentrum: “Door de kennis en connecties bij de Voetbalbond verliep het onderzoek zeer vlot. Dit kwam ten gunste van de onderzoekskwaliteit. Hierin had ik als onderzoeker echt het gevoel dat we elkaar versterkten.”
​De belangrijkste bevinding van deze thesis is dat datamarketing één van de belangrijkste marketingtrends is om stakeholders zoals fans en spelers te betrekken bij het voetbal (zogenaamd engagement). “Het is echt top of mind bij de voetbalmarketeers die wij bevroegen. Echter is het wel cruciaal dat alle privacyregels hierbij perfect gekend zijn en gevolgd worden."
Deze masterproef werd begeleid door Bram Roossens, Patrick De Pelsmacker en Matteo Balliauw.

Lees meer op de website van de KBVB