21 oktober 2013: De internationale justitie op het gebied van het strafrecht: een uitdaging voor de 21ste eeuw?

Korte omschrijving van de lezing

Een van de aspecten van de globalisering is dat ook justitie zich internationaliseert. Deze lezing behandelt de justitie op strafrechtelijk gebied, waarbij mensenrechten en strafrecht twee kanten van dezelfde medaille zijn. Sinds enige tijd bestaan er allerhande commissies en rechtbanken die zich, vanuit verschillende invalshoeken, met de internationale strafjustitie bezighouden. Ook nationale rechtbanken gaan zich meer en meer buigen over misdaden die in verre contreien gepleegd zijn.
Wat de mensenrechten betreft, is deze evolutie reeds geruime tijd aan de gang, internationale strafrechtbanken zijn een meer recent fenomeen. Ook op internationaal vlak rijst de vraag naar de delicate balans van de rechten van het individu en de openbare orde. Nieuwe uitdagingen, zoals b.v. de deelneming van slachtoffers aan strafprocessen, doen zich ook op internationaal vlak gelden en zorgen voor mutaties in de international strafprocedure. In deze lezing wordt het fenomeen van de globalisering van justitie in kaart gebracht en kritisch geanalyseerd.

De hand-out van de presentatie kan je hier bekijken.

Chris Van den Wyngaert

Chris(tine) Van den Wyngaert studeerde Rechten en Criminologie aan de Vrije Universiteit Brussel en behaalde haar doctoraat in het Internationaal Strafrecht in 1979. Van 1985 tot 2005 doceerde zij aan de Universiteit Antwerpen Strafrecht, Internationaal Strafrecht, Strafprocesrecht en Vergelijkend en Internationaal Strafprocesrecht. Van 1994 tot 1997 was zij gastprofessor aan de Universiteit van Cambridge en in 2001 aan de Universiteit Van Stellenbosch. Haar academische verdiensten werden tevens in 2001 gehonoreerd met een doctoraat honoris causa aan de Universiteit van Uppsala, in 2009 door de Vrije Universiteit Brussel en in 2013 door de Universiteit van Maastricht.

Zij trad op als experte in vooraanstaande wetenschappelijke organisaties zoals de International Law Association en de International Association of Penal Law. Daarnaast was ze lid van verschillende overheidsorganisaties, zoals de Commissie Franchimont (1991-1998) voor de modernisering van het strafrecht, en adviseerde ze de Europese Gemeenschap inzake verschillende strafrechtprojecten. Zij was observator voor de Mensenrechtenliga tijdens het proces van Helen Pastoors in Johannesburg in 1986. In 2002 was ze ad hoc rechter in het Internationaal Gerechtshof tijdens de zaak België versus Congo (2002) en werd vervolgens als rechter verkozen in het Internationaal Joegoslavië-tribunaal (2003-2009).
Doorheen haar carrière maakt ze van mensenrechten een speerpunt in haar onderwijs en publicaties. In 2006 ontving ze de Prijs voor Mensenrechten van de Mensenrechtenliga. Het Vlaams Parlement honoreerde haar in januari 2013 met een gouden medaille voor haar verdiensten als internationale rechter.