Kritisch denken in het wetenschapsonderwijs
Uitdagingen, praktijken en beleidspaden onder de loep
Hoe kunnen we leerlingen beter ondersteunen om kritisch na te denken over wetenschap in een wereld vol misinformatie, controverses en maatschappelijke uitdagingen?
Op 17 november 2025 organiseert UAntwerpen een eendaagse mini-conferentie rond deze urgente vraag. Dit evenement brengt onderzoekers, lerarenopleiders, leerkrachten en beleidsmakers samen om te verkennen hoe kritisch denken krachtiger kan worden geïntegreerd in het wetenschapsonderwijs.
Via inspirerende lezingen, interactieve workshops en diepgaande discussies streven we ernaar om:
- Inzicht te bieden in de huidige uitdagingen binnen het wetenschapsonderwijs
- Praktijken te delen die gebaseerd zijn op recent onderzoek
- Bruggen te slaan tussen academische inzichten, klaspraktijk en onderwijskundig beleid
Thema van de conferentie
Het integreren van kritisch denken in het wetenschapsonderwijs is vandaag de dag noodzakelijk, maar complex. De snelle verspreiding van misinformatie, de blijvende aanwezigheid van controversiële wetenschappelijke thema’s, en de roep om toekomstbestendige curricula stellen hoge eisen aan het onderwijs. Leerkrachten en beleidsmakers staan voor de taak om een nieuwe generatie leerlingen op te leiden die wetenschappelijke informatie kritisch kan analyseren en zich bewust beweegt in een complexe samenleving.
Met deze mini-conferentie willen we ruimte creëren voor reflectie, praktijkuitwisseling en constructieve dialoog – met het oog op versterkt beleid en krachtige praktijk in het wetenschapsonderwijs van morgen.
Dagplanning
Ochtend
- 08:45 uur: Ontvangst
- 09:00 uur: Openingssessie
- In deze sessie wordt het centrale thema "kritisch denken in het wetenschapsonderwijs" gekaderd. Spreker: Prof. Jelle De Schrijver
- 09:30 uur: Kadering van de uitdagingen
- 3 sprekers (Lotte Boven, Prof. Jan Sermeus en Leonie Vanhove) bespreken de uitdagingen rond kritisch denken in het wetenschapsonderwijs vanuit hun verschillende onderzoeksperspectieven
- 10:30 uur: Pauze
- 11:00 uur: Van theorie tot de praktijk
- 3 sprekers ( waaronder Dr. Laura Van den Broeck en Dr. Pieter Beck) lichten waardevolle praktijken rond kritisch denken en wetenschap toe
- 12:30 uur: Lunchpauze
Namiddag
- 13:30 uur: Reflectie en dialoog in groepen
- Bespreking van uitdagingen, beleidsaanbevelingen en praktische toepassingen in kleinere discussiegroepen
- 14:45 uur: Pauze
- 15:15 uur: Praktijkervaring
- Hands-on didactische activiteit onder begeleiding van Prof. Jelle De Schrijver
- 16:00 uur: Plenaire Afsluiting: Synthese & Reflectie
- 16:30 uur: Afsluitende receptie op Agora Café (vrijwillige deelname)
Deze conferentiedag wordt georganiseerd door UAntwerpen in samenwerking met Odisee Hogeschool.
-
Kritisch denken in het wetenschapsonderwijs -
Kritisch denken in het wetenschapsonderwijs
Bron:
Rombaut, E. ‘Kritisch denken: redeneren, oordelen, handelen en reflecteren’. In Filosofie op school: Handboek vakdidactiek filosofie, onder redactie van D. Berendsen, N. Kienstra, K. Poortier, en F. Rombout, 167–91. Amsterdam: Boom, 2021.