Letteren en Wijsbegeerte

Senteurs - vleugjes verleden in woord en beeld

*Verlengd tot de zomervakantie!*

Van 15 februari tot 30 juni 2024 kan je de tentoonstelling Senteurs - vleugjes verleden in woord en beeld bezoeken in de foyer van Het Brantijser.

De tentoonstelling is een vervolg op een project van studenten Frans uit de bachelor taal- en letterkunde, onder leiding van docente Isa Van Acker. Als onderdeel van een vak Franse taalbeheersing werken we aan het individueel creëren van korte, literaire teksten. Dit gebeurt stapsgewijs en op basis van een model.

Openingsuren Brantijser

ma-vrij 09:00 - 19:00

za-zo: gesloten

Over het project

Inspiratiebron

Philippe Claudel (1962) is de auteur van internationaal succesvolle romans, scenario’s en verhalen. In zijn bundel Parfums (2012) beschrijft hij meer dan 60 geuren die hem terugvoeren naar zijn kindertijd, adolescentie en andere levensfasen.

Elke geur, zoet of scherp, eenvoudig of complex, roept herinneringen op aan momenten, personen en landschappen die hij koestert. Het boek werd bekroond met de Prix Jean-Jacques Rousseau voor autobiografisch werk.

Werkwijze

De studenten lezen een selectie naar keuze uit de bundel om de kenmerken van Claudels schriftuur te achterhalen. In de lessen discussiëren we over vorm en inhoud van de teksten. Hoe beschrijf je een geur? Waarom legt reukzin zo vlot een link met het verleden? Hoe maak je die beleving tegelijk persoonlijk en herkenbaar? Na de verkenning van het model schrijven de studenten zelf, in het Frans, een tekst over een geur die voor hen een bijzondere betekenis heeft.

De resultaten van de creatieve schrijfopdracht zijn te mooi om ze niet te delen met een breder publiek. Dus maken we er in 2021 een bundel van, Senteurs complémentaires. Nu is er de opvolger, verrijkt met illustraties van alumna Sofie Verbiest. De expo toont naast tekstfragmenten met reproducties ook alle originele illustraties en een kennismaking met ander werk van Sofie.

Illustraties

Beeldende kunst en taal zijn van kinds af de twee grote passies van Sofie Verbiest. Ze behaalt de master taal- en letterkunde en de educatieve master aan de Universiteit Antwerpen. Tijdens haar studies volgt ze ook de opleiding schilderkunst aan de Academie Berchem. Ze werkt als leerkracht Frans en Engels in het KSO. Ontdek haar werk op haar website of Instagram.