Geneeskunde en Gezondheids­wetenschappen

Valentijn Vaccinatiesymposium 2024

‘Antwerps’ vaccin helpt polio bijna de wereld uit

Valentijn Vaccinatiesymposium van UAntwerpen gaat internationaal vanaf 2025

Op de 22ste editie van het Valentijn Vaccinatiesymposium op de Universiteit Antwerpen kregen de deelnemers onder meer een update over de strijd tegen polio en over het belang van vaccinatie tegen kinkhoest en mazelen. Ook delegaties uit Cyprus en Duitsland waren aanwezig: zij starten in 2025 met een vaccinatiesymposium naar Antwerps model.

Het Centrum voor de Evaluatie van Vaccinaties (UAntwerpen) en het Departement Zorg organiseren het Valentijn Vaccinatiesymposium sinds 2003. Doel: alle vaccinatoren in Vlaanderen regelmatig informeren over nieuwe kennis rond vaccinatie en over de introductie van nieuwe vaccins. Het symposium richt zich tot allen die (om) vaccins geven, zowel artsen als verpleegkundigen als mensen betrokken bij het (lokale) beleid.

Polio gaat de wereld uit

Voor de 22ste editie verzamelden 460 geïnteresseerden op vrijdag 9 februari op Campus Drie Eiken. Zij kregen onder meer de nieuwste cijfers over de strijd tegen polio voorgeschoteld. “Sinds enkele jaren wordt er een nieuw oraal vaccin tegen polio type 2 virus (nOPV2) gebruikt bij uitbraken”, zegt Dr. Ilse De Coster. “Dat vaccin werd voor het eerst getest bij ons in Poliopolis in 2017. Ondertussen is het vaccin wereldwijd aan meer dan één miljard mensen toegediend.”

De 460 aanwezigen op het Valentijn Vaccinatiesymposium kregen onder meer een update over de uitroeiing van polio.

Met succes, want het aantal vaccingerelateerde gevallen van polio type 2 nam de voorbije jaren in een versneld tempo af. “In uitzonderlijke gevallen kan het orale poliovaccin een vorm van de ziekte veroorzaken”, aldus De Coster. “Dit komt vooral voor wanneer de vaccinatiegraad onvoldoende is, waardoor vaccinpoliovirussen kunnen circuleren en muteren naar een virulente vorm. Daarom was een nieuw vaccin nodig. In 2020 waren er wereldwijd nog 1082 vaccingerelateerde gevallen, in 2023 waren dat er nog slechts 360. Polio type 1 komt nog ‘in het wild’ voor, maar ook daar lopen de cijfers terug: in 2022 zagen we 30 gevallen, in 2023 slechts 12. De uitroeiing van kinderverlamming komt dus echt dichterbij.”

Kinkhoest neemt toe

Het symposium focuste ook op het belang van de vaccinatie van zwangeren in het licht van de toename van het aantal kinkhoestgevallen. In België is er een uitgesproken verschil in vaccinatiegraad tegen kinkhoest bij zwangeren: 85% in Vlaanderen, 49% in Wallonië en 37% in Brussel. Ook de mazelenepidemieën in Europa en België worden in kaart gebracht: “Telkens gaat het om de aanwezigheid van niet- of onvolledig gevaccineerde kinderen en volwassenen”, zegt Pierre Van Damme, vaccinoloog aan UAntwerpen.

Stonden nog op de agenda: een sessie over factchecken rond vaccinaties, waarbij Tim Pauwels (VRTNWS) aangaf welke inspanningen de media doen op dat vlak, en een update over vaccinatietechnieken. Zo werd er onder meer toelichting gegeven over een aangepaste attitude en communicatie naar kinderen toe.

Symposium gaat internationaal

Opgemerkte gasten op Campus Drie Eiken: delegaties uit Cyprus en Duitsland woonden het congres bij. “Sinds vijf jaar wordt er in Brussel op dezelfde dag een Franstalige versie van het Valentijn Vaccinatiesymposium  georganiseerd door onze Franstalige collega’s”, legt prof. Van Damme uit. “In 2025 zullen er op dezelfde datum ook bijeenkomsten zijn in Cyprus en Duitsland. Zij zullen het Antwerpse model volgen, en gezondheidswerkers en het brede veld informeren over nieuwe vaccins en vaccinatieaanbevelingen.”