Werken in het onderwijs

"Ook de jaren onderzoek blijken nu nog een meerwaarde."

Wat houdt je huidige job in?

Ik ben leerkracht chemie in het secundair onderwijs en geef dus theorielessen, maar in alle richtingen zijn er enkele keren per jaar ook labo’s. Dit is het moment dat je bijna handen, ogen en oren te kort hebt. Maar altijd wel zeer fijn om te merken dat leerlingen echt wel bijleren. Of wanneer ze eens een eerste keer zelf een volledig “mini-onderzoek”, zijnde onderzoekscompetentie, mogen uitvoeren in de derde graad.

Wat vind je leuk aan je job?

Het geeft zoveel voldoening om te zien dat leerlingen graag naar je les komen, ondanks dat chemie vaak wordt beschouwd als moeilijk vak. En niets is zo fijn als leerlingen die zo geprikkeld worden dat ze zelf chemie te gaan studeren. Love my job!

Wat doe je op een doorsnee werkdag?

Het dagelijkse lijstje van taken van een leerkracht is veel meer dan enkel les geven. Lange dagen gevuld met voorbereidingen maken, proeven klaarzetten, cursussen schrijven, taken, testen en examens opstellen en verbeteren, rapport commentaren schrijven, leerlingvolgsysteem invullen, middagen gevuld met bijlessen ... Het behoort allemaal tot het takenpakket van een leerkracht.

Indien dit niet je eerste job is, welke jobs heb je dan hiervoor reeds uitgeoefend?

Een thesis maken tijdens ‘de licenties’ (de huidige masterjaren) was heel fijn en zo was ik geprikkeld om nog wat langer in het onderzoek te blijven. Als assistent aan UAntwerpen kon ik mijn doctoraat behalen, maar merkte ik ook dat met leerlingen werken mij enorm aansprak. Hierdoor werd mijn gevoel om later in het onderwijs te gaan werken enkel maar bevestigd.

Ontdek nog meer getuigenissen in deze brochure

Ontvang ze via e-mail samen met de opleidingsbrochure