De valorisatie berekenen (aantal studiepunten)

Wat?

Bij het opnemen van een LIO-traject krijg je de mogelijkheid om je lesopdracht in te brengen in de opleiding in de plaats van stages die je normaal gezien apart zou moeten afleggen in het werkveld. Het gaat niet om een vrijstelling van de stage-opleidingsonderdelen, maar om een valorisatie. Je moet de stage-opleidingsonderdelen nog steeds opnemen in je studieprogramma en er een credit voor behalen aan de hand van een LIO-groeimap.

Wanneer?

Je kan een LIO-baan aanvaarden doorheen het volledige academiejaar. Houd hierbij rekening met de startvoorwaarden.

De LIO-coördinator bekijkt elk individueel dossier en gaat na in welke mate de lesopdracht in aanmerking komt voor valorisatie. Op basis van het ingediende dossier formuleert de LIO-coördinator een advies aan de vakdidacticus. Definitieve valorisatie van de LIO-baan hangt af van het akkoord van de vakdidacticus/i (zie ook hoger).

De volgende elementen hebben een invloed op de valorisatie van de lesopdracht als LIO-baan: 

  • omvang en context van de lesopdracht,
  • competenties van de student en
  • aansluiting van de lesopdracht bij de vakdidactiek. 

Omvang en context

Het kan bij een LIO-baan gaan over een beperkte lesopdracht (bv. een korte interimopdracht) of een uitgebreide lesopdracht (bv. een aanstelling voor een heel schooljaar). Een beperkte onderwijsopdracht van 18 lesuren of een veelvoud daarvan kan meetellen voor de valorisatie van een klein deel van de praktijkcomponent, terwijl een uitgebreide onderwijsopdracht bijna de hele praktijkcomponent kan vervangen.

Het is belangrijk te weten dat het geven van 18 lessen (van 50 minuten) gelijk staat aan 1 studiepunt. Een lesopdracht die kleiner is dan 18 lessen kunnen we niet (meteen) valoriseren. Indien de lesopdracht wordt verlengd en je als student dan toch aan 18 lessen of meer komt, dan houden we  rekening met de reeds gegeven lessen.

Jouw competenties

Als de vakdidacticus/i oordeelt/oordelen dat je nog niet over voldoende inzichten en vaardigheden beschikt om een lesopdracht tot een goed einde te brengen, is dit een reden om de lesopdracht niet te valoriseren of een toegekende (voorwaardelijke) valorisatie in te trekken. Immers, in dat geval is een pre-servicestage aangewezen. Daar is tijdens elke stageles namelijk een vakmentor aanwezig die je op maat kan begeleiden, één op één. Dit biedt de mogelijkheid om jouw leerproces doelgericht en individueel te ondersteunen.

De vakdidacticus zal oordelen op basis van twee lesobservaties en/of de prestaties tijdens de opleidingsonderdelen introductie vakdidactiek met praktijkoefeningen en vakdidactiek met oefenlessen.

Aansluiting van de lesopdracht bij de gevolgde vakdidactiek

Je bachelor- en/of (reeds afgelegde) masteropleiding bepaalt je toegang tot de vakdidactiek(en). Je kan enkel aansluiten bij de vakdidactiek(en)  die een bekwaamheidsbewijs geeft (geven) voor je lesopdracht indien je beantwoordt aan de instapvoorwaarden van deze vakdidactiek(en).

Afhankelijk van de aansluiting bij de gevolgde vakdidactiek(en) zijn er de volgende mogelijkheden (zie ook het schema):

a.      Je volgt 2 vakdidactieken: je LIO-baan sluit aan bij beide vakdidactieken

 bv. student vakdidactiek Frans / Nederlands met lesopdracht Frans-Nederlands

  • In eerste instantie bekijken we of je genoeg lessen geeft om de oriënteringsstage (3 sp = 54 lessen) te valoriseren.
  • Indien je daarbovenop per vak genoeg lessen geeft, d.w.z. 90 lessen, dan kom je in aanmerking voor volledige valorisatie van de groeistages (5 sp elk, 90 lessen per vakdidactiek). Supervisie (1 sp per groeistage) moet je nog apart afleggen.
  • Er kan een onevenwicht optreden tussen het aantal lesuren voor twee vakken (bv. de lesopdracht bestaat grotendeels uit lessen Nederlands en slechts enkele uren Frans) waardoor het niet mogelijk is om beide groeistages volledig te valoriseren. Op dat moment zal worden bekeken of een of beide groeistages volledig kunnen worden gevaloriseerd. Indien door de specifieke samenstelling van de lesopdracht slechts 1 groeistage volledig kan worden gevaloriseerd zal de andere stage via reguliere pre-servicestage dienen te worden gepresteerd.
  • De LIO-coördinator berekent of daarbovenop eventueel nog 3 sp valorisatie kan worden toegekend voor het onderwijsproject (= 54 lessen).
  • Indien je lesopdracht voldoende omvangrijk is, dan is het ook nog mogelijk om voor de praktijkdelen van de opleidingsonderdelen Algemene didactiek, Klasmanagement, Diversiteit & inclusie, Krachtige leeromgevingen en School, beleid & maatschappij telkens 1 sp valorisatie te krijgen. Voor deze vijf vakken kun je dus in totaal 5 sp valorisatie krijgen (telkens één derde van elk opleidingsonderdeel).
  • Vervolgens bekijken we of je ook nog valorisatie kan krijgen voor het praktijkdeel (1 sp) van de (intro-)vakdidactiek en het keuzevak dat je opneemt.

b.      Je volgt 2 vakdidactieken: je LIO-baan sluit aan bij één van beide vakdidactieken

bv. student vakdidactiek Frans / Nederlands met lesopdracht Frans

  • In eerste instantie bekijken we of je genoeg lessen geeft om de oriënteringsstage (3 sp = 54 lessen) te valoriseren.
  • Daarbovenop kom je in aanmerking voor volledige valorisatie van de groeistage (5 sp bij het geven van 90 lessen) van de vakdidactiek die aansluit bij je lesopdracht (i.c. Frans). Supervisie (1 sp) moet je nog apart afleggen.
  • voor de vakdidactiek waarvoor je geen LIO-baan uitvoert (i.c. Nederlands) voer je een pre-servicestage uit van 5 sp (i.c. Nederlands) + 1 sp supervisie.
  • de LIO-coördinator berekent of daarbovenop eventueel nog 3 sp valorisatie kan worden toegekend voor het onderwijsproject (= 54 lessen).
  • indien je lesopdracht voldoende omvangrijk is, dan is het ook nog mogelijk om voor de praktijkdelen van de opleidingsonderdelen Algemene didactiek, Klasmanagement, Diversiteit & inclusie, Krachtige leeromgevingen en School, beleid & maatschappij telkens 1 sp valorisatie te krijgen. Voor deze vijf vakken kun je dus in totaal 5 sp valorisatie krijgen (telkens één derde van elke opleidingsonderdeel).
  • Vervolgens bekijken we of je ook nog valorisatie kan krijgen voor het praktijkdeel (1 sp) van de (intro-)vakdidactiek en het keuzevak dat je opneemt.

c.       Je volgt 2 vakdidactieken: je LIO-baan sluit niet aan bij de vakdidactieken

bv. student vakdidactiek Frans / Nederlands met lesopdracht Engels

  • afhankelijk van het aantal lesuren dat je geeft, kan je LIO-baan 3 sp van de oriënteringsstage vervangen (54 lessen).
  • de titularis van het onderwijsproject oordeelt of daarbovenop eventueel nog 3 sp valorisatie kan worden toegekend voor deze stage (= 54 lessen).
  • indien je lesopdracht voldoende omvangrijk is, dan is het ook nog mogelijk om voor de praktijkdelen van de opleidingsonderdelen Algemene didactiek, Klasmanagement, Diversiteit & inclusie, Krachtige leeromgevingen en School, beleid & maatschappij telkens 1 sp valorisatie te krijgen. Voor deze vijf vakken kun je dus in totaal 5 sp valorisatie krijgen (telkens één derde van elke opleidingsonderdeel).
  • Vervolgens bekijken we of je ook nog valorisatie kan krijgen voor het praktijkdeel van de (intro-)vakdidactiek en het keuzevak (1 sp) dat je opneemt.

d.      Je volgt 1 vakdidactiek en een profileringsvak: je LIO-baan sluit aan bij de vakdidactiek

bv. student vakdidactiek wiskunde / profileringsvak STEM met lesopdracht wiskunde

  • In eerste instantie bekijken we of je genoeg lessen geeft om de oriënteringsstage (3 sp = 54 lessen) te valoriseren.
  • Daarbovenop kom je in aanmerking voor valorisatie van de groeistages (2 maal 5 sp bij het geven van 180 lessen) van de vakdidactiek die aansluit bij je lesopdracht (i.c. wiskunde). Supervisie (1 sp per groeistage) moet je nog apart afleggen.
  • De titularis van het profileringsvak oordeelt of er eventueel nog 3 sp kunnen worden toegekend, ter valorisatie van het profileringsproject (= 54 lessen). 
  • Indien je lesopdracht voldoende omvangrijk is, dan is het ook nog mogelijk om voor de praktijkdelen van de opleidingsonderdelen Algemene didactiek, Klasmanagement, Diversiteit & inclusie, Krachtige leeromgevingen en School, beleid en maatschappij telkens 1 sp valorisatie te krijgen. Voor deze vijf vakken kun je dus in totaal 5 sp valorisatie krijgen (telkens één derde van elke opleidingsonderdeel).
  • Vervolgens bekijken we of je ook nog valorisatie kan krijgen voor het praktijkdeel van de (intro-)vakdidactiek en de keuzevakken (2 sp) die je opneemt.

e.      Je volgt 1 vakdidactiek en een profileringsvak; je LIO-baan sluit niet aan bij de vakdidactiek

 bv. student wiskunde / STEM met lesopdracht biologie

  • In eerste instantie bekijken we of je genoeg lessen geeft om de oriënteringsstage (3 sp = 54 lessen) te valoriseren.
  • De titularis van het profileringsvak oordeelt of er eventueel nog 3 sp kunnen worden toegekend, ter valorisatie van het profileringsproject (54 lessen). 
  • Indien je lesopdracht voldoende omvangrijk is, dan is het ook nog mogelijk om voor de praktijkdelen van de opleidingsonderdelen Algemene didactiek, Klasmanagement, Diversiteit & inclusie, Krachtige leeromgevingen, School, beleid & maatschappij telkens 1 sp valorisatie te krijgen. Voor deze vijf vakken kun je dus in totaal 5 sp valorisatie krijgen (telkens één derde van elke opleidingsonderdeel).
  • Vervolgens bekijken we of je ook nog valorisatie kan krijgen voor het praktijkdeel van de (intro-)vakdidactiek en de keuzevakken (2 sp) die je opneemt.

In dit overzicht vind je een schematische weergave van de mogelijkheden van valorisatie van opleidingsonderdelen uit de praktijkcomponent bij een LIO-baan.

x :    valorisatie mogelijk op voorwaarde dat je voldoende (= minimaal 18) lesuren geeft in de 2de en/of 3de graad van het secundair onderwijs (een lesopdracht in de 1e graad geeft enkel recht op valorisatie voor stamvakken en keuzevakken). Afhankelijk van de vakdidactiek komt een lesopdracht in een centrum voor volwassenenonderwijs, het hoger onderwijs of DKO ook in aanmerking.

0 :    geen valorisatie mogelijk; het gaat om een verplicht te volgen opleidingsonderdeel of je LIO-baan sluit niet aan bij je vakdidactiek(en).

Het aantal gevaloriseerde studiepunten van de LIO-baan is niet altijd het aantal studiepunten van de LIO-map:

Bij valorisatie voor het praktijkgedeelte van de stamvakken en keuzevakken:

  • Algemene didactiek (AD)
  • Klasmanagement (KM)
  • Diversiteit & inclusie (DEI)
  • Krachtige leeromgevingen (KLO)
  • School, beleid en maatschappij (SBM)
  • School in een superdiverse samenleving (SSS)
  • Leerlingenbegeleiding (LLB)
  • Leer- en denkprocessen (LDP)
  • STEM (STEM)
  • Meer_talig onderwijs (M_TO)
  • Zorgzaam en inclusief onderwijs (ZIO)
  • Introductie vakdidactiek (IVD)
  • Vakdidactiek (VD)

De valorisatie voor deze praktijkdelen heeft geen neerslag in de LIO-groeimap. Via Blackboard word je geïnformeerd welke alternatieven en/of faciliteiten er binnen het opleidingsonderdeel worden geboden aan LIO-studenten.

Bij valorisatie van stages in het werkveld:

  • Oriënteringsstage
  • Groeistage X
  • Groeistage X2
  • Groeistage Y
  • Onderwijsproject
  • Profileringsproject

Bij valorisatie voor bovenstaande stages dient de student een LIO-groeimap in. Voor meer informatie over de inhoud van deze LIO-groeimap, verwijzen we naar het document ‘Richtlijnen voor de LIO-groeimap’, voor LIO-studenten.