Faalt de overheid of faalt de burger? Gevaarlijke (of simplistische) ideeën over burger, overheid, recht en samenleving

Professor Hubeau gaat tijdens deze voordracht in op een aantal soms vastgeroeste, soms nieuwe ideeën over de "maakbaarheid" van de samenleving en de burger. Wie faalt er nu eigenlijk? Vroeger zei men: de overheid doet het niet goed. Meer en meer hoor je nu: de burger heeft zelf ook wel verantwoordelijkheden en vaak boter op het hoofd. Men spreekt over "algemene beginselen van behoorlijk burgerschap": wat houdt dat in? Ideeën over burgerschap en over politiek bepalen echter heel sterk de toekomst van onze samenleving: overschat men niet én de overheid, én de politiek, én de burger? Waar ligt de grens? En welke rol speelt het recht daarbij: wordt het recht onderschat of integendeel overschat? Kent de burger het recht wel?

Bernard Hubeau

Prof. dr. Bernard Hubeau is sinds januari 2008 voltijds hoogleraar aan de Faculteit Rechten van de Universiteit Antwerpen. Zijn onderzoek situeert zich in het domein van de sociologie en rechtssociologie, ruimtelijke ordening en stedenbouw en de juridische verhouding tussen burger en bestuur. Voor zijn overstap naar de Universiteit Antwerpen was hij Vlaamse ombudsman (1999 - 2007) en juridisch onderzoeks-directeur aan de Universiteit Utrecht. In diezelfde lijn heeft hij nu de leiding over de Onderzoeksschool in de Rechtswetenschappen Universiteit Antwerpen (ORA).