Society for Judaeo-Arabic Studies conferentie

Universiteit Antwerpen - Stadscampus
Gebouw C - Aula C.103
Prinsstraat 13 - 2000 Antwerpen

Gratis toegang tot de lezingen. De maaltijden evenals de excursie zijn enkel voor de sprekers voorzien.

Inschrijven: klik hier.

Van 1 t.em. 4 juli 2019 organiseert het Instituut voor Joodse Studies in samenwerking met de Society for Judaeo-Arabic Studies (SJAS) de 19de internationale conferentie van de SJAS aan de Universiteit Antwerpen.

De SJAS is een internationale wetenschappelijke organisatie die het onderzoek naar en het behoud van middeleeuwse Judeo-Arabische literatuur, cultuur, geschiedenis en filosofie bevordert.

Het Judeo-Arabisch is een taal die wordt gesproken en geschreven door Joden in de Arabischsprekende landen. Het ontwikkelde zich tijdens de opkomst van de islam en wordt vandaag de dag nog steeds gesproken. In de middeleeuwse periode werden vele Joodse literaire, filosofische en juridische werken geproduceerd die vorm gaven aan de Joodse literaire canon in een voortdurende dialoog met de naburige moslim- en christelijke culturen.

Deze conferentie nodigt internationaal gerenommeerde onderzoekers uit die hun licht zullen laten schijnen op een breed aantal onderwerpen binnen de Judeo-Arabische literatuur, taal, filosofie en cultuur. Hierbij komen zowel de interne ontwikkelingen als de interreligieuze invloeden (christelijk-islamitisch-joods) aan bod. Keynote sprekers zijn Prof. Menachem Ben-Sasson (voormalig voorzitter van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem) en Prof. Sarah Stroumsa (voormalig rector van de Hebreeuwse Universiteit).

Klik hier om het programma van de conferentie te downloaden.

Abstracts

Klik hier om de abstracts van de sprekers te lezen.

Locatie & routebeschrijving

Locatie: