Geneeskunde en Gezondheids­wetenschappen

Collen-Francqui Leerstoel 2023-2024: Piet Hoebeke

Voor het academiejaar 2023-2024 kent de Francqui-Stichting – op voorstel van de Vlaamse universiteiten – de leerstoel toe aan prof. dr. Piet Hoebeke. De faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van UAntwerpen organiseert hiervoor de inaugurale lezing en de lezingreeks.

Inaugurale lezing:  Woensdag 10 april 2024 van 16u tot 18u met aansluitend receptie

Prof. dr. Piet Hoebeke, decaan Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen UGent en als uroloog verbonden aan het Universitair Ziekenhuis Gent.

Promotor: Prof. dr. Stefan De Wachter,  docent aan Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen UAntwerpen en als diensthoofd urologie verbonden aan het Universitair Ziekenhuis Antwerpen.

“Gender in de Blender”

Een exploratie van de seksuele diversiteit van de mens. Op basis van een multidimensionale benadering van seksualiteit waarbij naast geslacht ook genderdentiteit, genderexpressie, seksuele voorkeur en seksuele interesse betrokken worden, komen we tot een rijke variatie aan seksuele identiteiten.

Locatie: Campus Drie Eiken, aula Q 002 - Universiteitsplein 1 - 2610 Wilrijk

Deuren open vanaf 15.30u – Aanvang om 16.00u.

De inaugurale lezing wordt gevolgd door een receptie in de foyer.

Bereikbaarheid: Hoe kom ik naar Campus Drie Eiken?

Deelname is gratis, maar inschrijven is noodzakelijk.

Lessenreeks

Phalloplastie, geschiedenis, technieken en toepassingen bij trans- en cismannen

De phalloplastie als chirurgische techniek bestaat reeds 90 jaar. Na een kort overzicht van de geschiedenis zal Piet Hoebeke ingaan op de technieken die gebruikt worden en illustreren met de toepassingen bij trans- en cismannen.

Datum: Woensdag 8 mei 2024 van 16u-18u

Bereikbaarheid: Hoe kom ik naar Campus Drie Eiken?

De penis: weetjes en kneepjes voor dagelijks gebruik

Hierbij wordt ingegaan op de normale penis en zijn functie en op enkele gebruiken zoals besnijdenis en enkele courante aandoeningen.

Datum: Woensdag 15 mei 2024 van 16u-18u

Locatie: Campus Drie Eiken, aula S 001  - Universiteitsplein 1 - 2610 Wilrijk

Sporten onder de regenboog

Deze lezing gaat over drempels in de sport voor LGBTQIA+ personen en meer specifiek voor gender- en seksediverse personen.

Datum: Woensdag 5 juni 2024 van 18u30-20u30

Bereikbaarheid: Hoe kom ik naar Campus Drie Eiken?

Variaties in de geslachtsontwikkeling: is een consensus over de aanpak mogelijk?

In deze voordacht zal het gaan over variaties in de geslachtsontwikkeling en de spanningen die bestaan dus het activisme dat pleit voor uitstel van heelkundige behandeling voor de leeftijd dat consent mogelijk is, en de realiteit van leven met een variatie in de geslachtsontwikkeling.

Datum: Woensdag 19 juni 2024 van 18:30u-20:30u

Over prof. dr. Piet Hoebeke

Prof. dr. Piet Hoebeke is decaan van de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen aan de UGent en als uroloog verbonden aan het UZ Gent.

De interesse van prof. Hoebeke gaat uit naar kinderurologie en urogenitale reconstructie in het algemeen. Hij focust in hoofdzaak op aangeboren aandoeningen van de urinewegen en de genitalia. Verder bekommert hij zich ook over deze problemen bij adolescenten. Prof. Hoebeke is actief in meerdere multidisciplinaire teams waaronder het Centrum voor geslachtsontwikkeling voor aangeboren aandoeningen van de seksuele ontwikkeling en het Centrum voor seksuologie en gender voor de behandeling van patiënten met genderdysforie.

Bij het brede publiek werd hij bekend dankzij het programma ‘Topdokters’. Van zijn hand verschenen de boeken ‘De penis’, ‘Gender in de blender’ en ‘De staat van de prostaat’.

Over de Francqui-stichting

De Francqui-Stichting, opgericht in 1932 door de Belgische militair, zakenman en diplomaat Emile Francqui en toenmalig Amerikaans president Herbert Hoover, bevordert de samenwerking en uitwisseling tussen universiteiten. De leerstoel verrijkt universitaire omgevingen, bevordert academische excellentie en interdisciplinair onderzoek, en draagt ook bij aan het versterken van de reputaties van verschillende universiteiten.

Vind meer informatie op de website.