Kwaliteitszorg in de bachelor geschiedenis
Kwaliteitszorg
Aan de Universiteit Antwerpen dragen we zorg voor de kwaliteit van onze opleidingen. Elke opleiding doorloopt een kwaliteitszorgcyclus van zes jaar. In jaar 3 wordt de balans opgemaakt van de kwaliteitszorg van de opleiding tijdens de interne procesbewaking en -sturing. In het voorjaar van 2021 vond dit plaats voor de bachelor en master in de geschiedenis. Jaar 6 sluit de cyclus af met een peer review. De opleiding reflecteert op zichzelf en gaat in gesprek met interne en externe experten en een onafhankelijke student. Op 3 en 4 december 2024 bezocht het peerreviewteam de bachelor en master in de geschiedenis en besliste unaniem het vertrouwen in de opleiding te bevestigen.
Bevindingen van het peerreviewteam
De opleiding geschiedenis aan UAntwerpen heeft een team van betrokken en aanspreekbare docenten, die openstaan voor innovatie. Studenten en alumni zijn zeer tevreden over de stevige basis in de bacheloropleiding en de internationale blik binnen verschillende opleidingsonderdelen. Studenten binnen het masterprofiel Geschiedenis en Cultureel Erfgoed waarderen de stage, die hen goed voorbereidt op de arbeidsmarkt.
De persoonlijke begeleiding, het mentoraat en de peter-meterwerking zien studenten als een meerwaarde. Een sterke groep studentenvertegenwoordigers geeft constructieve feedback die de opleiding helpt te verbeteren. In de hervorming van het mentoraatsysteem gaat de opleiding ook in gesprek met studenten over mogelijke drempels in de opleiding.
De opleiding kent een logische opbouw. Ze biedt een gevarieerd programma en ook keuzevakken, en wil de werk- en evaluatievormen in de bachelor en master nog verder diversifiëren. De opleiding onderzoekt en streeft naar een goede spreiding van de studielast in derde bachelor, en bewaakt dat de opleidingsonderdelen in de bachelor afgestemd blijven op de profielen in het masterprogramma. De opleiding zal deze profielen ook evalueren wat betreft stagemogelijkheden en in functie van lopend onderzoek.
Studenten ontwikkelen hun competenties op het vlak van onderzoek en reflectie, en krijgen een sterke begeleiding bij hun scripties. De opleiding streeft daarbij naar een groter onderscheid tussen de bachelor- en masterproef. De opleiding stimuleert studenten ook om zelfstandig te werken met archiefmateriaal uit verschillende archiefinstellingen. Daarnaast besteedt de opleiding aandacht aan digitale tools die studenten helpen bij historisch onderzoek en wil ze haar beleid rond AI nog verder uitbouwen. Zo levert de opleiding kritische en bekwame onderzoekers af, met een hoge wetenschappelijke standaard.
Deze opleiding ademt internationalisering uit, met onder andere Engelstalige opleidingsonderdelen, aandacht voor niet-westerse perspectieven en een buitenlandse projectweek in elk profiel in de master. Studenten worden aangeraden om in het eerste semester van Ba3 en Ma deel te nemen aan een Erasmusuitwisseling, om studieduurverlenging te voorkomen.
Lees het volledig publiek rapport.
Cijfers
- De website ‘opleiding in cijfers’ geeft je meer gedetailleerde informatie over de bachelor- en masteropleiding in geschiedenis van UAntwerpen.
- Lees meer over de kwaliteitszorg in het onderwijs aan de Universiteit Antwerpen