De biologische wortels van humor

Humor is menselijk gedrag dat universeel voorkomt. Het heeft evolutionaire wortels die misschien wel miljoenen jaren oud zijn. Dat kan enkel verklaard worden door een biologisch voordeel van dit gedrag. Hierbij spelen factoren als dominantie, partnerkeuze en sociale samenhang een rol. In tweede orde is humor gedeeltelijk losgekoppeld van de oorspronkelijke functie(s) en verwierf het een spelelement. In deze lezing graaft Mark Nelissen naar de oorsprong van lachen en humor. Kan je zo bijvoorbeeld verklaren dat mannen en vrouwen humor anders gebruiken?

(De dag na zijn lezing kwam Mark Nelissen aan het woord in 'Hallo Antwerpen' op ATV, samen met Studium Generale - coördinator Mieke De Lathouwers)

Mark Nelissen

Mark Nelissen studeerde biologie in Gent en behaalde in 1976 zijn doctoraatstitel aan Universitaire Instelling Antwerpen. Hij is emeritus professor gedragsbiologie aan de Universiteit Antwerpen en doceert menselijk gedrag, biologische antropologie en dierenwelzijn. Hij vertegenwoordigt België in de International Council of Ethologists (ICE) en is lid van onder meer de Human Behavior and Evolution Society, de International Society of Human Ethology en de International Primatological Society. Hij doceert tevens bij Avicenna en de Universiteit Vrije Tijd. Hij is lid van de Raad voor Advies van EOS, het maandblad over wetenschap en schrijft de EOS-blog “De bril van Darwin”. Hij is auteur van diverse boeken over de evolutie van menselijk gedrag zoals De bril van Darwin (2000), Waarom we willen wat we willen (2004), De Brein Machine (2008) en Darwin in de supermarkt (2011).