Robots met gevoel voor humor

Robots vind je vandaag terug in fabrieken waar ze bijvoorbeeld onze auto’s assembleren. Ze worden gebruikt voor de 3D jobs: dull, dirty en dangerous. Als onze slaven werken ze, wat ook ineens de Tsjechische oorsprong van het woord “robot” verhult: namelijk werk of slaaf. Revolutionair was dan ook het idee om robots menselijke gelaatsuitdrukkingen te geven. Een robot die kan lachen, maar ook verdrietig of kwaad kan zijn. Sommige onderzoekers gaan zelfs heel ver en maken exacte robotkopieën van zichzelf. In deze lezing gaat Bram Vanderborgt dieper in op deze trend. Die past in de visie dat de nieuwe generatie robots gebruikt zal worden in onze dagdagelijkse omgeving, zoals in huis of op kantoor. Niet om ons te vervangen, maar om met ons samen te werken. Voor een goede samenwerking is een goede communicatie nodig. Vermits wij niet alleen spreken, maar ook non-verbaal communiceren met gelaatsuitdrukkingen en lichaamstaal, moeten robots dit ook kunnen. Dus af en toe een lach... De onderzoekstak die dit onderzoekt noemt men Human-Robot Interaction (HRI). Binnen de onderzoeksgroep wordt onder meer de Robot Assisted Therapy ontwikkeld voor autistische kinderen. De robot wordt gebruikt als facilitator om de kinderen te leren hoe te reageren in een sociale situatie en hoe ze emoties kunnen herkennen.

Bram Vanderborght

Bram Vanderborght (° 1980) studeerde ingenieursweten-schappen aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en behaalde er de doctoraatstitel met zijn onderzoek naar de stappende robot Lucy. In 2006 verbleef hij in Japan om onderzoek te doen op de humanoide robot HRP-2. Als postdoc verbleef hij 2,5 jaar in het Italian Institute of Technology in Genua. Sinds 2009 is hij professor robotica aan de VUB. Zijn onderzoeksinteresses zijn humanoide robots, revalidatierobots en robot assisted therapy met sociale robots. Hij schreef het wetenschapspopulariserend boek "Robots Binnenstebuiten" en richtte mee de robotwedstrijd "RoboCup Junior" op om jongeren warm te maken voor wetenschap en technologie.