Ontwerp­wetenschappen

Lezing: Materiaalselectie in de circulaire economie

Door Karine Van Doorsselaer

28 juni 2023 / van 10 tot 12 uur
Deelnemen is gratis, registreren is nodig

Onder meer door Europese regelgeving krijgt de transitie van de wegwerpeconomie naar de circulaire economie steeds meer aandacht. Toch leeft nog al te vaak de perceptie dat circulaire economie staat voor het selecteren van biogebaseerde en/of recycleerbare materialen. Tijdens deze lezing ontdek je dat het selecteren van gepast constructiemateriaal alles te maken heeft met gestelde functionele eisen in combinatie met de ecodesign vuistregels.

Wat?

• Materiaalselectie in het integraal ontwerpproces
  • De bespreking van diverse milieu-impacten voor de verschillende constructiematerialen
  • Recyclagemogelijkheden van de verschillende materialen in combinatie met de ‘Design for recycling’- vuistregels
  • Evalueren van de milieu-impact en circulariteit van producten

Voor wie?

Dit webinar richt zich tot bedrijven en ontwerpbureaus die op onderbouwde manier materiaalselectie en ecodesign willen integreren in het ontwerpproces.

Door wie?

Karine Van Doorsselaer doceert sinds 1995 de vakken ‘Materialenleer’ en ‘Ecodesign’ aan de opleiding Productontwikkeling van de Universiteit Antwerpen. Haar opgebouwde kennis en inzichten werd samengebracht in cursussen beschikbaar bij Universitas en de handboeken: Ecodesign: Ontwerpen voor een duurzame en circulaire economie (2018)
Ecodesign A Life Cycle Approach for a Sustainable Future (2020)

Geïnteresseerd en kan je er niet bij zijn? Stuur een bericht naar karine.vandoorsselaer@uantwerpen.be en ontvang na afloop een link naar de opname.