Hoe gezond is leven in een nieuwe stad

De stad bruist van leven, maar is leven in een stad wel een gezond idee? Er is natuurlijk het mobiliteitsconflict tussen zachte stadsgebruikers (voetgangers en fietsers) en gemotoriseerde rijders, wat kan uitmonden in kneuzingen die meer zijn dan blikschade. Daarbij komt de productie van lawaai en luchtvervuiling door het intense stadsverkeer. Welke invloed heeft dat op de gezondheid? Wie is er gevoelig voor? Zijn verkeersopstoppingen belastend voor de gezondheid? Wat kun je zelf doen om ongezonde effecten tegen te gaan en welke maatregelen kan een lokale overheid nemen? Hoe beschermen we onze kinderen daartegen? Is het beter voor hun gezondheid om ze met de auto ipv per fiets of te voet naar school te brengen? Hoeveel groen heeft een stad nodig om haar bewoners een gezonde leefomgeving te bezorgen? Deze en andere vragen komen aan bod in de lezing van Dirk Avonts over de gezondheidseffecten van leven in de stad.

Dirk Avonts

Dirk Avonts Dirk Avonts is verbonden aan de Universiteit Gent en voltijds werkzaam op de vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg van de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen. Naast een onderwijsopdracht, superviseert hij wetenschappelijk onderzoek over chronische zorg in de eerste lijn en is hij regelmatig betrokken bij internationale opdrachten in het kader van Health System Research. Op vraag van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, maakte hij in 2011 een wetenschappelijk rapport over de invloed van milieufactoren op de gezondheid van kwetsbare mensen. Vanuit een maatschappelijk engagement is hij intens betrokken bij de activiteiten van de studie-en actiegroep ‘Ademloos’ die pleit voor het centraal stellen van ‘gezondheid’ in het debat over mobiliteit en verkeer.