Onderwijs in de grote stad: vooruitkomen of achterblijven

Steden hebben vanouds een mobiliteitsfunctie: ze trekken mensen aan die op zoek zijn naar kansen in de samenleving, of het om kansen aan de onderkant of aan de bovenkant gaat. Nog steeds maken veel inwoners van de grote steden gebruik van de mogelijkheden die een stad biedt. Door middel van het onderwijs emanciperen zij zich en verbeteren zij hun positie. Momenteel is echter het probleem dat de boven- en onderkant steeds verder uit elkaar groeien en dat het onderwijs als mobiliteitsmotor niet optimaal functioneert. Sjoerd Karsten stelt in deze lezing volgende vraag centraal: hoe kan het onderwijs weer voor iedereen gelijke kansen bieden?

Sjoerd Karsten


Sjoerd Karsten Sjoerd Karsten is Bijzonder Hoogleraar Beleid en Organisatie van Beroepsonderwijs, Volwasseneducatie en Levenslang Leren aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Hij deed onderzoek naar zeer uiteenlopende beleidskwesties in het onderwijs: de onderwijssegregatie, het onderwijsachterstandenbeleid, het gebruik van openbare prestatie-indicatoren en burgerschapsvorming. Hij is in het bijzonder geïnteresseerd in de problematiek van het onderwijs in de grote stad. In 2011 was hij vanwege de Stad Antwerpen gasthoogleraar aan de Universiteit Antwerpen.