Studenten bouwen houten landmark in Rivierenhof

Twaalf dagen lang bogen zestien architectuurstudenten zich over een nieuwe toekomst voor de bunker op de kinderboerderij in het Rivierenhof. Met houten, herwonnen elementen uit de havenindustrie en eenvoudige, nauwkeurige handwerktechnieken werd de bunker een avontuurlijk uitkijkpunt. Deze herwonnen ruimte krijgt een sociale invulling als centrale plek op het erf.

Re-Claiming ground

Het project kadert in de summerschool Re-Claiming ground, een organisatie van de opleiding architectuur aan de Universiteit Antwerpen. De VLIR (Vlaamse Interuniversitaire Raad) zorgde voor een financieel duwtje. Met een gerichte interventie kon de internationale groep studenten en docenten de onbenutte ruimte die de bunker innam herinterpreteren en activeren. “We werkten voor deze workshop volgens de design & build-aanpak”, vertelt docent Mario Rinke (UAntwerpen). “Dat is een gekend principe in de architectuur: eerst wordt er nagedacht over het design, meteen erna wordt er gebouwd. ”De studenten – architecten in spe van meerdere Vlaamse universiteiten, maar ook uit instellingen in onder meer Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië – kregen eerst een theoretische inleiding en leerden vervolgens hoe hout te bewerken.

Rinke: “Dat was nieuw voor hen, maar die basistechnieken moesten ze onder de knie krijgen. We gingen ook kijken naar bekende houtstructuren in Antwerpen, zoals De Carrousel op de Kaaien. Met een lading recuperatiehout uit de Antwerpse haven gingen de studenten nadien echt aan de slag. Ze bouwden op de bunker een structuur die dienst doen kan als uitkijkplatform, maar ook om workshops aan de bezoekers van de kinderboerderij te geven.”

Verleden en toekomst Kinderboerderij

De huidige Kinderboerderij in het Rivierenhof voorzag in de 18e en 19e eeuw de eigenaars van het kasteeldomein van voedsel. Nadat de provincie Antwerpen het landgoed aankocht in 1921 en in 1923 de poorten opende als allereerste provinciaal domein van het land, deed het erf tot 1975 dienst als modelboerderij voor de nabijgelegen landbouwschool. De afgelopen 45 jaar heeft de Kinderboerderij zowat alle Antwerpse stadskinderen via recreatieve bezoekjes en educatieve lesprogramma’s met de klas laten proeven van het boerenleven.

De provincie Antwerpen blijft investeren in de kwaliteit, het duurzaam beheer en het aansluiten bij de bezoekers van het Rivierenhof en zijn Kinderboerderij. Als Levend Erfgoedhof versterkt het de erfgoedcollectie op duurzame wijze en met een brede insteek vanuit zowel wetenschappelijk, als educatief en cultuurhistorisch perspectief. Ook faciliteert de Kinderboerderij initiatieven van externe partners die haar doelen van kwaliteitseducatie en duurzame evenementen ondersteunen.

Eveline Sierens, teamverantwoordelijke publiekswerking Provinciale Groendomeinen Regio Antwerpen, bedankt dan ook de studenten en docenten van de UAntwerpen summer class die duurzaam hebben bijgedragen aan de kwaliteit van het Rivierenhof. Sierens: “Vanuit de principes van de circulaire economie, met eenvoudige middelen en de gegeven materiaaleigenschappen is hier in twee weken tijd contextuele architectuur ten dienste van de samenleving ontwikkeld en gebouwd. Het resultaat van deze herinterpretatie en bouwinspanningen is opgewaardeerd erfgoed met een sociale invulling en een nieuwe avontuurlijke aanwinst die als landmark in het park schittert.”