Architectuurstudenten bezoeken bouwwerf Stadscampus Paardenmarkt

Van Knechtjeshuis tot moderne universiteitscampus

Op vrijdag 26 november brachten studenten uit het tweede bachelorjaar architectuur een werfbezoek aan de universitaire site op de Paardenmarkt 94. Deze historische gebouwen worden volledig gerenoveerd en getransformeerd tot moderne leeromgeving voor studenten productontwikkeling van de Faculteit Ontwerpwetenschappen. Jan Meersman (projectarchitect) gaf de studenten een gastcollege en leidde hen nadien met veel passie en trots rond op de werf.

Omstreeks 8 uur verzamelen een eerste groep studenten op Stadscampus Paardenmarkt voor een rondleiding op de werf. Voorzien van helmen en werflaarzen zullen er die dag meer dan 100 architectuurstudenten tekst en uitleg krijgen bij de renovatie van de site. Architect Jan Meersman (Driesen-Meersman-Thomaes) neemt samen met zijn collega-architect Tabitha Nicoletti von Krüger

de rondleidingen voor zijn rekening: “Ik ben trots om de studenten deze rondleiding te kunnen geven. Het is een heel dankbare groep, maar hoe kan het ook anders!”, lacht Meersman. “Ook voor het gastcollege dat ik eerder deze week gaf was er veel interesse vanuit de studenten”. Tijdens dit gastcollege ging Jan Meersman onder meer in op de implicaties van de complexe brandwetgeving en de integratie van hedendaagse technische installaties in historische gebouwen.

Johan Van Rompaey, titularis van het opleidingsonderdeel, is erg blij dat collega Meersman hieraan wil meewerken: “Het is voor de studenten heel belangrijk om ook al tijdens hun opleiding kennis te maken met de realiteit op een bouwwerf. Tijdens studiereizen en excursies bezoeken we meestal afgewerkte gebouwen en steden, projecten als dit zijn dus heel leerrijk voor onze studenten.” Antonela Frroku bevestigt: “Praktijklessen vind ik sowieso het leukst in onze opleiding, en deze uitstap leunt daar heel dicht bij aan. Dit bezoek geeft ons de kans om te zien hoe de leerstof en theorie in de praktijk worden toegepast. Dit is voor mij een heel leerrijke ervaring!”.

Voor student Kieran Peeters was een bouwwerf niets nieuws. Kieran werkt als bijverdienste in een bouwbedrijf. “Een werf kent voor mij doorgaans dus weinig verrassingen. Maar deze is toch bijzonder, want het aspect van monumentenzorg kwam ik in de praktijk nog niet tegen en dit vraagt toch bijzondere knowhow”, vult Kieran aan. “Ik vind bouwwerven fascinerend omdat dit de plaats is waar je kan zien wat er zich achter een mooi afgewerkt gebouw bevindt. Uitstappen als deze mogen wat mij betreft vaak georganiseerd worden.”

• Deze uitstap is een onderdeel van opleidingsonderdeel ‘Constructie’ in het tweede bachelorjaar. Titularissen van dit vak zijn: Johan Van Rompaey en Filip Van de Voorde.
  • Een project van de Universiteit Antwerpen, uitgevoerd door de ‘Tijdelijke Maatschap van DMT architecten met MAATWERK_architecten’ met ondersteuning van onder meer Bureau Bouwtechniek. Meer informatie over het project