Bedrijfs­wetenschappen en Economie

Inschrijven

Een stappenplan

Met deze handleiding willen we je wegwijs maken in de verschillende stappen die je moet doorlopen om je inschrijving aan UAntwerpen FBE correct te laten verlopen.

Stap 1: Ga na of je een toelating tot inschrijving van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie nodig hebt.

In bepaalde gevallen is een toelating tot inschrijving van de Faculteit BE vereist alvorens je je kan aanmelden voor inschrijving bij de Centrale Studentenadministratie. Zonder deze toelating kan je je niet inschrijven en kan je dus ook geen studentenkaart bekomen, worden je inloggegevens niet ge(her)activeerd en kan je je studieprogramma niet samenstellen. Deze toelating is vereist in volgende gevallen:

  • Herinschrijving onder studievoortgangsbewaking.
    Je kan je niet ongelimiteerd (her)inschrijven aan de UAntwerpen. Elke faculteit hanteert hetzelfde systeem van studievoortgangsbewaking. Surf naar deze pagina als je graag meer informatie wil over studievoortgangsbewaking.
     
  • (Her)inschrijving bij ontoereikend leerkrediet.
    Zolang je beschikt over minstens 60 studiepunten leerkrediet hoef je je over dit aspect alvast geen zorgen te maken bij een volgende inschrijving in een bachelor of initiële masteropleiding. Zolang je aan de andere toelatingsvoorwaarden voldoet, kan je inschrijven. Als je geen leerkrediet meer hebt, kan je in principe niet verder studeren aan een Vlaamse universiteit of hogeschool. Wat dit juist betekent, kan je lezen op deze pagina over leerkrediet.​ In uitzonderlijke gevallen kan je een gemotiveerde aanvraag indienen bij de faculteit. Meer informatie daarover vind je onder het aanvraagformulier inschrijving bij tekort aan leerkrediet.
     
  • Inschrijving in een schakel- of voorbereidingsprogramma of een verkorte bachelor
    Heb je al een eerdere opleiding achter de rug en wil je starten in een van onze masteropleidingen? Dan kan je afhankelijk van je vooropleiding instromen via een schakelprogramma, voorbereidingsprogramma of een verkorte bachelor. De toelatingsvoorwaarden kun je terugvinden op de website, per opleiding onder de opleidingsinformatie. Vind je je vooropleiding niet terug of kan je niet rechtstreeks starten? Dan kan je een gemotiveerde aanvraag indienen om je toelatingsmogelijkheden te laten bekijken. Meer informatie daarover vind je onder het aanvraagformulier toelatingsvoorwaarden.  
  • Inschrijving met een credit- of examencontract
    Voor een inschrijving onder credit- of examencontract is altijd de toelating van de faculteit vereist, ook in het geval van een herinschrijving. Meer informatie daarover vind je het onder het aanvraagformulier credit- of examencontract.​
  • Studenten met een buitenlandse vooropleiding (secundair of hoger onderwijs)
    Ben je in het bezit van een diploma van een erkende onderwijsinstelling in België, Nederland of Luxemburg en voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kan je rechtstreeks de standaard inschrijvingsprocedure volgen. Geeft je diploma volgens de studiegids geen expliciete toelating tot de opleiding die je wenst te volgen? Dien dan een aanvraag in via het aanvraagformulier toelatingsvoorwaarden. Ben je in het bezit van een diploma van een onderwijsinstelling buiten België, Nederland of Luxemburg? Raadpleeg dan onze Engelstalige pagina's betreffende Admission and enrolment.

  • Inschrijving in het tweede semester

Je volgt dezelfde inschrijvingsprocedure als bij de start van het academiejaar, maar je moet altijd de toelating van de faculteit aanvragen via het aanvraagformulier inschrijving in het tweede semester.

Stap 2: Inschrijven als student aan de Universiteit Antwerpen

  • Nieuwe student: je was tijdens het vorige academiejaar niet ingeschreven aan de Universiteit Antwerpen.

Alle info op de centrale inschrijvingspagina's.

  • Actieve student (herinschrijving): je was tijdens het vorige academiejaar ingeschreven aan de Universiteit Antwerpen:

Voor het nieuwe academiejaar kan je je online inschrijven via je SisA selfservice.

  • Inschrijven voor het tweede semester is mogelijk tijdens de inschrijvingsperiodes voor het tweede semester

Alle info op de centrale inschrijvingspagina's.

Stap 3: Je wil vrijstellingen verwerven voor opleidingsonderdelen die je elders reeds met succes hebt afgelegd.

Heb je elders een opleiding in het academisch hoger onderwijs gevolgd en creditbewijzen verzameld, dan kom je in aanmerking voor het aanvragen van vrijstellingen.

Studenten ingeschreven voor 4 oktober kunnen tot uiterlijk 3 oktober vrijstellingen aanvragen voor opleidingsonderdelen van het eerste en het tweede semester. De aanvragen zullen door de Commissie Bijzondere Inschrijvingen en Studievoortgang van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie behandeld worden uiterlijk 31 oktober.

Studenten die na 4 oktober inschrijven kunnen enkel vrijstellingen aanvragen voor opleidingsonderdelen van het tweede semester en dit tot uiterlijk 13 februari. De aanvragen zullen uiterlijk 28 februari behandeld worden.

Het indienen van je aanvraag gebeurt via het formulier aanvraag vrijstellingen, aangevuld met een aantal bijlagen. De Commissie Bijzondere Inschrijvingen en Studievoortgang behandelt enkel geldige (tijdig ingediende en volledige) aanvraagdossiers.

Wacht niet tot je vrijstellingen goedgekeurd werden om je studieprogramma elektronisch te registreren. Als de faculteit je vrijstellingen toekent, zal de onderwijsadministratie FBE je studieprogramma manueel aanpassen.

Stap 4: Stel je studieprogramma samen

Je studieprogramma omvat de opleidingsonderdelen die je effectief zal volgen tijdens één academiejaar.

Je studieprogramma voor het hele academiejaar (eerste én tweede semester!) dient uiterlijk 3 oktober ingediend te zijn. 

In deze video wordt stap voor stap uitgelegd hoe je je studieprogramma samenstelt.

Na 3 oktober kan je enkel nog opleidingsonderdelen van het tweede semester wijzigen in je studieprogramma. Dat kan via het aanvraagformulier aanpassing studieprogramma tweede semester.

Je bent zélf verantwoordelijk voor het samenstellen van je studieprogramma. Volg strikt de instructies in de facultaire richtlijnen, die kan je terugvinden op het studentenportaal.

Stap 5: Heb je nog vragen?

Heb je na het doornemen van deze informatie nog vragen, kijk dan eerst op de Helpdesk. Indien je toch nog een onbeantwoorde vraag zou hebben, kan je deze ook via de Helpdesk stellen. Een medewerker van de onderwijsadministratie FBE zal zo snel mogelijk jouw vraag beantwoorden.

Dossiers voor vrijstellingen, creditcontracten of facultaire toelatingen dienen verstuurd te worden aan de Commissie Bijzondere Inschrijvingen en Studievoortgang via de online formulieren die je op onze site kan terugvinden.

Ondervind je moeilijkheden met het samenstellen van je studieprogramma? Voor de start van het academiejaar organiseren we infosessies waarin we je stap voor stap uitleggen hoe je je studieprogramma kan samenstellen. Meer informatie ontvang je na inschrijving, maar ook op deze pagina vind je alle informatie.

Daarnaast kan je ook elke werkdag tussen 9 en 13 uur met je vragen terecht aan de balie van de onderwijsadministratie FBE (S.A.003).