Media, controverse en paniek
De geschiedenis van de massamedia is in hoge mate vervlochten met publieke controverse en morele paniek. Media, zeker in een commerciële omgeving, tasten vaak de grenzen af van wat maatschappelijk aanvaard wordt. Als bij afbeeldingen van geweld, seksualiteit, het menselijke lichaam, drugs en andere gevoelige thema’s bepaalde grenzen worden overschreden, staat de deur open voor publieke controverse, morele en mediapaniek.
Deze laatste begrippen, die ook ingang vonden in het niet-wetenschappelijke discours, verwijzen doorgaans naar een spiraal van publiek debat die uiting geeft aan een morele verontwaardiging. Dit naar aanleiding van de perceptie dat kernwaarden in een samenleving worden overschreden, veelal door toedoen van massamedia. De afgelopen decennia is er heel wat wetenschappelijke aandacht voor de wisselwerking tussen media, de publieke ruimte en morele paniek. In sommige gevallen, zo wijst historisch onderzoek uit, kan deze spiraal uitmonden in concrete maatregelen ter beteugeling van de media, tot zelfs overheidsoptreden en censuur.
In deze lezing geeft Daniel Biltereyst eerst enkele voorbeelden van morele en mediapaniek, gevolgd door een korte uiteenzetting van enkele posities in het wetenschappelijk onderzoek. Als case gaat hij vervolgens in op enkele episoden uit de filmgeschiedenis.
Daniel Biltereyst
Daniel Biltereyst is gewoon hoogleraar film- en mediacultuur aan de Vakgroep Communicatiewetenschappen, Universiteit Gent, waar hij het onderzoekscentrum Cinema and Media Studies (CIMS) leidt. Zijn onderzoek en publicaties bevinden zich op het snijvlak van mediastudies, maatschappelijke controverse en publieke sfeer. Hij publiceerde meer dan 300 artikels en essays in binnen- en buitenlandse tijdschriften en boeken. Hij is tevens voorzitter van de Vakgroep Communicatiewetenschappen in Gent.