Paniek op de financiële markten

Sinds het debacle van Lehman Brothers in september 2008 schommelt de paniekstemming op de financiële markten bij bankiers, toezichthouders, overheden, mediawatchers en burgers met de regelmaat van de klok op en neer. Welke waren de eerste tekenen van financiële paniek? Wat zijn de fundamentele oorzaken van deze Grote Financiële Crisis? Welke zijn de remedies die de verschillende autoriteiten de markten en marktspelers hebben toegediend? Zijn ze afdoende geweest en wat zijn de voor‑ en nadelen ervan voor de financiële sector? Is de paniekstemming nu definitief weggeëbd of zijn er nog verdere opstoten mogelijk?
In haar lezing gaat Marcia De Wachter in op deze en andere vragen, zoals de gevolgen voor de wereldeconomie en de lessen die eruit getrokken zijn door bankiers, monetaire, prudentiële, politieke autoriteiten en burgers.

Marcia De Wachter

Na het behalen van verschillende academische graden (waaronder Doctor in de Toegepaste en Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen en Master of Arts in Economics aan de University of Chicago) heeft zij als wetenschappelijk medewerkster en docente aan de Universiteit van Antwerpen en de Universiteit van Amsterdam gewerkt. In 1986 werd zij economisch adviseur in het sociaal-economisch kabinet van Eerste Minister Wilfried Martens, terwijl ze nog werkte als deeltijdse docente aan de Universiteit van Antwerpen. In 1988 ging ze aan de slag bij de Nationale Bank van België waar ze achtereenvolgens coördinator (kabinet van de Gouverneur), woordvoerster, departementsadviseur, Secretaris-Generaal en Vice-Gouverneur was.  Momenteel is ze lid van het Directiecomité van de Nationale Bank van België.
Sinds november 2002 is zij tevens lid van het Directiecomité van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen. Daarnaast vervult zij verscheidene mandaten bij verschillende instellingen, waaronder UAMS (Universiteit Antwerpen Management School), het Belgisch Instituut voor Openbare Financiën en het Financial Stability Institute van de BRI (Bank voor Internationale Betalingen).