Write into annihilation. The performative power of Le Miroir des simples âmes anéanties of Marguerite Porete as mystatogic tool (2007-2012)

Dit project heeft tot doel inzicht te verwerven in de performatieve kracht (agency) van Marguerite Poretes (†1310) mystieke tekst Le Miroier des simples âmes anéanties, die door de Inquisitie als ketters werd veroordeeld. Drie onderzoeksvragen sturen de analyse van de tekst: de presentatie van het 'ik', het intertekstuele netwerk en de retorische dynamiek van de compositie. De toegepaste analytische methoden zijn, enerzijds, analyse van het contemporaine discours (Bakhtin, Certeau), en anderzijds, analyse van de middeleeuwse retoriek. Deze studie zal bijdragen aan een beter begrip van de 'heterodoxie' van de toegepaste literaire methoden door laatmiddeleeuwse volkstalige mystieke auteurs.

  • Project: 2007 – 2012
  • Imke de Gier
  • Begeleiding: Veerle Fraeters
  • Beurs: BOF/NOI 2007
  • Publicaties:
    • Imke de Gier, Ce livre monstrera a tous vraye lumiere de verité : Marguerite Porete's Le Mirouer des simples ames as a mystatogic text, Antwerpen: Universiteit Antwerpen, 2013. (Proefschrift)
    • Imke de Gier & Veerle Fraeters , 'Allegory and mystagogy in 'The mirouer' of Marguerite Porete', in: Ons geestelijk erf (2015),p. 3-23
    • Imke de Gier, 'Text as Authority. Marguerite Porete’s Mirouer des simples ames', in Imke de Gier & Veerle Fraeters (ed.), Mulieres religiosae. Shaping Female Spiritual Authority, Turnhout: Brepols, 2014, p. 79-93. 
    • Imke de Gier, 'The transforming power of words : approaching Porete's Le miroir des simples ames anienties as a mystagogic text', in: Frans Hendrickx & Kees Schepers (ed.), De letter levend maken : opstellen aangeboden aan Guido de Baere bij zijn zeventigste verjaardag. Leuven: Peeters, 2010

Marguerite Poretes invloed in Engeland

Dit is een onderzoek naar de Middelengelse vertaling van Marguerite Poretes  Mirouer des Simples Âmes, en naar Marguerites mogelijke invloed in Engeland, waarbij het algemeen aanvaarde beeld in vraag wordt gesteld dat Engelse devotionele en contemplatieve teksten voorzichtiger zijn dan hun continentale tegenhangers.