Bedrijfs­wetenschappen en Economie

Doing Business in Southeast Asia

Summer school | Indonesië

Zuidoost-Azië is één van de dichtstbevolkte en snelst groeiende economische regio's ter wereld. Niet alleen het klimaat, de natuur en de steden zijn totaal verschillend van wat wij hier in België kennen, ook de cultuur en de bedrijven verschillen sterk. 

Geen wonder dat ook zaken doen in Indonesië sterk verschilt van zaken doen in een Belgische context. Zin gekregen om het zelf te ontdekken? Dat kan. In twee weken leer je hoe je zaken doet in een niet-westerse cultuur. Je bezoekt fabrieken en andere bedrijven, ontmoet Belgische en Aziatische ondernemers en verdiept je in de geschiendenis en cultuur van Indonesië. 

Deze summer school zal voor het eerst georganiseerd worden in juli 2023.

Programma

  • Lessen - over ontwikkelingseconomie, de rol van China in Zuidoost-Azië, hoe omgaan met corruptie, cultuur en religie,...
  • Bedrijfsbezoeken - (bedrijfs)bezoeken aan lokale ondernemingen maar ook multinationals als Nike en Heinz, ontmoetingen met Belgische expats en ondernemers,...
  • Culturele uitstappen - tempels, historische sites, natuur en een 'megacity'

Why Indonesia matters - artikel The Economist (november 2022)

logo the economist

Why Indonesia matters

Indonesia is back on the map. In the next decade it will only become more important

A quarter of a century on, Indonesia matters once again. It is the world’s largest Muslim-majority state, its third-biggest democracy and its fourth-most-populous country. With 276m people spread across thousands of islands that stretch from the Indian Ocean to the Pacific, it is caught up in the strategic contest betweenAmerica and China. And like India and other emerging markets, it is adapting to a new world order in which globalisation and Western supremacy are in retreat.

 
Over the next quarter-century, the country’s clout could increase spectacularly. The economy is one reason.Indonesia is the sixth-biggest emerging market by gdp, and in the past decade has grown faster than any other $1trn-plus economy bar China and India. A source of dynamism is digital services, which are helping create a more integrated consumer marke
t, with over 100m people collectively spending $80bn a year on everything from e-payments to apps for on-demand trucking.

Meer weten? Lees het artikel hier