Sociale Wetenschappen

Lunch Talk 2 - De gevaren van blinde gentrificatie.

Of waarom Massih Hutak zich bedreigd voelt door bakfietsen en moestuinen.

Massih Hutak

Designer Fiets

Programma - vrijdag 1 oktober, 12u - 13u15

Massih Hutak  is een Afghaans-Nederlandse rapper en schrijver. In 2016 gaf hij zijn baan als docent Nederlands en maatschappijleer op om zich volledig te richten op zijn grote liefde: muziek. Hij schrijft niet alleen liedjes, maar ook verhalen en columns, die worden en werden gepubliceerd in onder andere Het Parool, de Volkskrant en Das Magazin.

Naast muziek maken en schrijven zet hij zich ook in voor jongeren: hij is verantwoordelijk voor activistische initiatieven zoals de Kantel de macht-stemcampagne, waarmee hij jongeren aanmoedigt te stemmen, en Verdedig Noord, een groep mensen die zich verantwoordelijk voelt voor Amsterdam-Noord en in actie komt tegen de blinde gentrificatie van het stadsdeel.

Verdedig Noord vindt dat de veranderingen en verbeteringen van Amsterdam-Noord niet ten koste mogen gaan van mensen die hier al hun hele leven wonen. Bovendien zet het kritische vraagtekens bij het zogenaamd opwaarderen van wijken, dat in de praktijk alleen maar de verschillen tussen mensen groter maakt, op een plek waar de verhoudingen toch al op scherp staan.

Gentrificatie manifesteert zich tot nu toe in een proces van uitsluiting en verdrijving. Verdedig-Noord vindt dat het anders kan. Op het gebied van wonen, ondernemen, kunst, cultuur en onderwijs.

----------

Vrijdag 1 oktober 2021 MET GRATIS DOORLOPENDE LUNCH

• 12u00: inloop
  • 12u15: Inleiding door Amal Miri (Centrum voor Migratie en Interculturele Studies (CeMIS)  en ‘Nuff Said)
  • 12u20: Presentatie door Massih Hutak
  • 12u50: Nabeschouwing door Pieter Cools en Elisabet Van Wymeersch
  • 13u00: Vragenronde

----------

Pieter Cools startte aan UAntwerpen in 2011 bij onderzoeksgroep OASeS (vandaag CRESC) op het thema sociale uitsluiting in de stad en publieke ruimte. Vanaf maart 2012 werkte hij op het Europees project ImPRovE rond sociale innovatie in de daklozenopvang, sociale tewerkstelling en de sociale inclusie van Roma migranten – waarmee hij zijn doctoraatsproefschrift in de sociologie behaalde in 2017. Sindsdien geeft hij onder andere les aan de Master Sociaal Werk en doet hij onderzoek rond stadsvernieuwing en participatie aan de AP Hogeschool.

Elisabet Van Wymeersch werkt aan het Urban Studies Institute (Universiteit Antwerpen). Haar onderzoek focust op thema’s als stedelijke conflicten, sociale bewegingen en innovaties in sociale huisvesting & sociale economie. In haar doctoraatsproefschrift in Stedenbouw en Ruimtelijke Planning (2020) bekeek ze onder meer de spanningen en gevoelens van verdringing bij het leefstraten-initiatief in Gent. Momenteel coördineert ze het SOLIGION project dat focust op de complementariteit tussen solidariteitsinitiatieven van religieus geïnspireerde organisaties en deze van welzijnsorganisaties in België.

______

UAntwerpen Grote Kauwenberg 18 2000 Antwerpen Lokaal D.015 ---------

Een fijne samenwerking tussen Faculteit Sociale Wetenschappen, FSW Connects en ‘Nuff Said.