“Universiteit geeft alle studenten een taak mee: vergeet het verleden nooit”

Dochter Juliana herdoopt auditorium UAntwerpen tot Aula Patrice Lumumba

In aanwezigheid van dochter Juliana doopte de Universiteit Antwerpen vrijdagnamiddag 31 maart de historische aula op Campus Middelheim om tot Aula Patrice Lumumba. “Deze symbolische naamgeving is voor onze universiteit een engagement naar de toekomst toe”, aldus rector Herman Van Goethem. Juliana Lumumba reageerde emotioneel.

De historische aula op Campus Middelheim is een beladen plek: in de aula reikte de voormalige Koloniale Hogeschool tussen 1920 en 1962 jaarlijks haar diploma’s uit. Belgische mannen kregen er een eliteopleiding om vervolgens de kolonies te gaan ‘besturen’. De Universiteit Antwerpen is onrechtstreeks de opvolger van de hogeschool: het Rijksuniversitair Centrum Antwerpen (RUCA), een van de drie voorlopers van UAntwerpen, nam het personeel en de gebouwen over. Vandaag is onder meer het rectoraat er gevestigd.

Engagement naar de toekomst

“De omdoping van dit lokaal tot Aula Patrice Lumumba is symbolisch natuurlijk heel belangrijk”, legt rector Herman Van Goethem uit. “Lumumba streed als eerste premier van het onafhankelijke Congo voor gelijke sociale en politieke rechten. In 1962 werd hij vermoord, met medeweten van de Belgische overheid. Hij groeide na zijn dood uit tot een belangrijk symbool voor emancipatie, respect, gelijkwaardigheid en mensenrechten.”

"Dit auditorium wordt een symbool voor alles waar mijn vader voor stond", aldus Juliana Lumumba.

“Maar deze symbolische naamgeving is voor onze universiteit ook een engagement naar de toekomst toe. Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen om historische en actuele onrechtvaardige internationale verhoudingen, gebaseerd op westerse superioriteit en ongelijke economisch-politieke interacties, recht te trekken. Daarom maken we bijvoorbeeld werk van een nieuw mission statement, met een versterkte focus op diversiteit, inclusie en respect. We nemen daarnaast ook initiatieven die ervoor zorgen dat onze universiteit een veilige ruimte voor iedereen kan garanderen. We engageren ons om de curricula en lesinhouden niet alleen te benaderen vanuit een eurocentrisch perspectief.”

Handvaten aanreiken

Ook Juliana, de dochter van Patrice Lumumba, nam het woord op de plechtigheid. Soms emotioneel zei ze dat de mensen voortaan met andere ogen naar de kolonisatie zullen kijken. “Vandaag is een gelukkige dag, ik ben trots. Dit auditorium wordt een symbool voor alles waar mijn vader voor stond: de strijd tegen vooroordelen, tegen racisme, discriminatie en xenofobie. Ik vind het knap wat de Universiteit Antwerpen doet: zij geeft alle studenten een taak mee, de plicht om het verleden nooit te vergeten.”

African Youth Organisation, de Antwerpse studentenvereniging die zich richting op studenten met Afrikaanse roots of met interesse in Afrika, noemt de naamgeving een heel sterke en krachtige symbolische actie. “Maar het mag hier niet bij blijven”, zegt Victorine Mpanzu Kwamy, voorzitter van AYO. “De universiteit moet studenten handvaten aanreiken om kritisch te denken over het verleden, de huidige ongelijkheid die daar uit voorkomt, en studenten stimuleren een positieve changemaker te zijn voor de uitdagende toekomst. Laten we deze inauguratie beschouwen als een start.”

www.uantwerpen.be/aula-lumumba