"Dit is beloning voor mijn opofferingen”

Shorttracker Tineke den Dulk is topsportstudent van het jaar bij UAntwerpen

Elk jaar opnieuw zet UAntwerpen haar topsporters in de bloemetjes tijdens de uitreiking van de Panathlon Antwerpen & PCU Antwerpen Sportpersoonlijkheden 2022 plaats. Shorttrackschaatser Tineke den Dulk, met Nederlandse roots, gaat dit jaar met de prijs lopen en mag de Ere-rector Francis Van Loon Award in ontvangst nemen.

Voor heel wat studenten gaan studeren en topsport bedrijven hand in hand UAntwerpen telt dit academiejaar 128 topsportstudenten, van wie 59 mannen en 69 vrouwen. Naar jaarlijkse traditie wordt de Ere-rector Francis Van Loon Award uitgereikt aan een van de drie genomineerde UAntwerpen-topsportstudenten, voor hun verdienstelijke sportprestaties in combinatie met hun studie.

De genomineerden waren:

• Tineke den Dulk studeert de master filmstudies en visuele cultuur, maar blinkt ook uit in het shorttrackschaatsen. In 2022 werd ze overall Belgisch kampioen: op de 500m, 1000m en 1500m.
  • Camine Van Hoof studeerde in 2022 af in de wijsbegeerte, maar is ook breakdancer. Zij is Belgisch kampioene en haalde de tiende plaats op het WK.
  • Eline Verstraelen studeert toegepaste economische wetenschappen en is daarnaast ook zeilster in de ILCA 6-klasse. Ze is wereldkampioene U21.

Schaatspiste roept iedere dag

Uiteindelijk trok Den Dulk aan het langste eind. Ze heeft er een druk, maar mooi jaar opzitten. Zo werd ze in 2022 overall Belgisch kampioen op de 500m, 1000m en 1500m. “Mijn ouders zijn speciaal uit Nederland gekomen voor de uitreiking, maar heel hard vieren zal er niet inzitten, want dinsdagochtend vroeg moet ik gewoon terug op de schaatspiste staan”, zegt Tineke. De 25-jarige schaatser is aangenaam verrast met haar overwinning. “Deze prijs is een beloning voor mijn harde inzet en vele opofferingen."

De studenten van UAntwerpen konden de afgelopen weken stemmen op hun favoriet. Tineke den Dulk volgt rechtenstudent en rolstoeltennisser Jef Vandorpe op. Jef mocht vorig jaar de prijs in ontvangst nemen voor zijn knappe prestaties in het rolstoeltennis.

Panathlon Antwerpen Sportpersoonlijkheid

De trofee voor de Panathlon Antwerpen Sportpersoonlijkheid 2022 werd eveneens uitgereikt. Dit jaar mag Benjamin Gérard, oprichter en coördinator van klimclub Rising You, de trofee in ontvangst nemen. De club leidt vluchtelingen op via de klimsport, faciliteert hun integratie en biedt ondersteuning in het leren van Nederlands.