“Zeker voor kotstudenten is dit een goede zaak”

UAntwerpen organiseert geen groepsexamens de dag na de verkiezingen in juni 2024

De dag na de driedubbele verkiezingen op zondag 9 juni 2024 zal de Universiteit Antwerpen geen groepsexamens organiseren. Op die manier krijgen bijvoorbeeld kotstudenten wat extra ruimte in hun agenda, zodat ze hun stem kunnen uitbrengen.

Binnen exact één jaar trekken we naar de stembus voor de Europese, federale en Vlaamse verkiezingen. Zondag 9 juni valt voor de studenten midden in de examenperiode. De aankondiging van de verkiezingsdatum zorgde voor gemor in studentenmiddens. Onder meer de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) reageerde erg teleurgesteld. “Een onbegrijpelijke beslissing”, klonk het.

De dag na de verkiezingen in juni 2024 organiseert UAntwerpen geen groepsexamens.

De negen faculteiten van de Universiteit Antwerpen hebben nu beslist om maandag 10 juni, de dag na de verkiezingen, vrij te roosteren. Er zullen geen groepsexamens georganiseerd worden op die dag. Kotstudenten die hun stem uitbrengen in hun thuisgemeente, krijgen op die manier wat extra ruimte in hun planning. “We willen zo een positief signaal geven aan onze studenten”, zegt rector Herman Van Goethem. “De examens zijn uiteraard erg belangrijk, maar je stem uitbrengen is dat ook.”

Mondeling uit vrije keuze

Helemaal examenvrij zal maandag 10 juni 2024 niet zijn op de Universiteit Antwerpen. Studenten die dat willen, zullen die dag wel mondeling examen kunnen afleggen. Dat kan interessant zijn voor bijvoorbeeld buitenlandse studenten die niet moeten gaan stemmen.

Arno Deceuninck, voorzitter van de Studentenraad van UAntwerpen, reageert tevreden. “We deden een peiling bij de studenten. Enerzijds willen studenten de dag voor hun examen genoeg kunnen studeren en niet met andere dingen bezig zijn. Anderzijds zorgt een examenvrije dag voor een mogelijk minder goede spreiding van de examens. Sommige studenten gaan tijdens de examens normaal ook niet over huis omdat ze beter op hun kot studeren. Door de verkiezingen moeten ze dit wel doen, dus hebben ze liever een dag zonder examens erna.”

“We zijn dan ook blij met de middenweg dat er geen groepsexamens zullen gepland worden en mondelinge examens alleen mogelijk zijn als de student ervoor kiest. Zeker voor kotstudenten die ver wonen, is dit een goede oplossing.”