Kerstmarkt UAntwerpen helpt mee in strijd tegen armoede

Welzijnsschakels Sint-Antonius op Paardenmarkt krijgt boost dankzij studentenclubs UAntwerpen

De laatste dagen voor de kerstvakantie zijn altijd de gezelligste dagen van het jaar op de campussen van de Universiteit Antwerpen. De kerstmarktjes en allerhande nevenactiviteiten zorgen gegarandeerd voor sfeer. Voor de studenten is kerst nog eens de laatste keer het hoofd leegmaken en samen zijn voordat de blokperiode eraan komt. “De kerstmarkt op UAntwerpen is zo een van de laatste lichtpuntjes vlak voor een meer donkere periode, de blok”, zegt Jannes Van Dijck, voorzitter van studentenvereniging Unifac. De opbrengst van dit alles gaat telkens naar een goed doel dat studenten of medewerkers van de universiteit na aan het hart ligt.

Vrijdag 17 maart trekt een kleine delegatie studenten van de Stadscampus van UAntwerpen naar Welzijnsschakels Sint-Antonius in Antwerpen, met een cheque van ruim 5000 euro onder de arm. In december kon voor het eerst de traditionele kerstmarkt weer plaatsvinden, dit jaar ook gekoppeld aan een kledinginzameling. “Voor het eerst in drie jaar konden de traditionele activiteiten dit jaar weer plaatsvinden”, weet Gert Van Langendonck van de Pastorale Dienst van UAntwerpen. “Bijna alle studentenclubs van de universiteit zetten mee hun schouders onder de kerstacties, gecoördineerd door studentenkoepel Unifac.”

Samen Sterk

Ieder jaar zamelen de studenten van UAntwerpen geld in voor een goed doel. Dit jaar kozen ze voor de organisatie Welzijnsschakels. Welzijnsschakels is een organisatie met 188 welzijnsschakelgroepen die zich vrijwillig inzetten in de strijd tegen armoede, sociale uitsluiting en discriminatie. Ook in Antwerpen op de Paardenmarkt is er zo een groep, Sint-Antonius. Welzijnsschakels organiseert activiteiten, verdeelt voedsel, biedt praktische ondersteuning en nog zoveel meer. “Iets kleins kunnen doen voor mensen die het een beetje moeilijker hebben doet deugd,” zegt Jannes. Eerder schonken de studenten van de Wilrijkse campussen een gelijkaardig bedrag in voor Welzijnsschakels Wilrijk.

Onrustwekkende toename van armoede in de studentenstad

“We merken aan alles dat de armoede rondom ons is toegenomen. Ook studenten voelen dat alles duurder wordt en hebben vaak moeite om de eindjes aan elkaar te knopen”, klinkt het bij Unifac. “Daarom voelen wij ons heel erg verbonden met de thematiek van armoede. Zeker als deze zo duidelijk zichtbaar is rondom ons en zo sterk toeneemt. Door Welzijnsschakels te steunen hopen we niet alleen hier een beetje bij te helpen, maar ook studenten bewust te maken van het probleem, zodat ze later hierin hun verantwoordelijkheid kunnen nemen.”

Kleren als extra kerstcadeau

Naar jaarlijkse traditie organiseert studentenkoepel Unifac, de Pastorale Dienst en met de hulp van andere studentenverenigingen, een kerstmarkt op het binnenplein van de Stadscampus van UAntwerpen. De voorbije jaren moesten de studenten heel creatief uit de hoek komen om kerst ’coronaproof’ te organiseren. In de nasleep van de brand op de Stadscampus moest de kerstmarkt verhuizen naar het plein aan Gebouw K. Wel zamelde de studentenverenigingen als extraatje nog kleren in voor de lokale organisatie Welzijnsschakel Sint-Antonius. “Dit jaar organiseerden we niet alleen een kerstmarkt, maar verzamelden we ook kleren, dit is een leuk extra cadeautje op kerst,” vertelt Jannes. Ook werden de restjes van de kerstmarkt de dag nadien naar de voedselverdeling gebracht.