Recordaantal deelnemers voor Antwerp Summer University

Zomerscholen ontvangen 670 internationale studenten, onderzoekers en professionals

Ook dit jaar zakken deelnemers vanuit alle hoeken van de wereld af naar de Universiteit Antwerpen voor Antwerp Summer University. Voor het veertiende jaar op rij worden de universiteit en de troeven van Stad Antwerpen in de kijker gezet bij een internationaal publiek. De zomerschool biedt lesprogramma’s met uiteenlopende thema’s aan, maar organiseert ook sociale activiteiten die de studenten meeneemt naar verschillende toplocaties in de stad: van het MAS over het KMSKSA tot het Havenhuis.

Meer dan 670 studenten, (post)doctorale onderzoekers en young professionals uit 85 verschillende landen, van Albanië tot Zambia, schreven zich reeds in voor een van de zomerprogramma’s van Antwerp Summer University. Daarmee wordt het recordaantal van vorig jaar met 70 extra deelnemers verpulverd.

© Shruti Mehta​

UAntwerpen biedt tijdens de zomermaanden intensieve academische programma’s aan bestaande uit workshops, excursies en interactieve lessen. Verschillende programma’s bieden bovendien een virtueel voor- of natraject aan om de leerervaring uit te diepen en studenten ook de kans te geven hun interculturele vaardigheden in een digitale context verder te ontwikkelen.

Antwerpen in de kijker
De deelnemers kunnen hun kennis bijspijkeren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Maar liefst 25 programma’s met verschillende thema’s worden aangeboden: van modemanagement en ‘urban studies’ tot kinderliteratuur en vaccinologie. Bepaalde programma’s organiseren ook excursies naar enkele van de Antwerpse cultuurinstellingen zoals het Modemuseum en het Museum Plantin-Moretus. De zomerschool biedt op die manier een unieke formule aan die expertise van de Universiteit Antwerpen combineert met het bruisende leven van de Koekenstad.

Dat kan ook Jose uit de Filipijnen beamen. Hij nam vorig jaar deel aan de Legal Innovation and Technology zomerschool. “De zomerschool is een kans om bij te leren, te netwerken en om het prachtige Antwerpen te ontdekken. Het verbeterde mijn technische skills, en gaf me inzicht in de huidige veranderingen in de juridische technologie. Ik heb echt genoten van de zomerschool!”

Yoga met uitzicht, museumbezoeken en street art
De boog kan natuurlijk niet altijd gespannen staan, dus organiseert de zomerschool ook tal van sociale activiteiten voor de internationale studenten. Wie zijn hoofd even wil leegmaken en tegelijkertijd wil genieten van een adembenemend uitzicht over Antwerpen, kan bijvoorbeeld een begeleide yogasessie volgen op het dak van het MAS.

Voor de kunstminnende studenten staat er een bezoek aan het vernieuwde KMSKA of het Havenhuis op de planning. Een begeleide Street Art Tour toont dan weer de tal van indrukwekkende muurschilderingen die de binnenstad rijk is. Tot slot kunnen zij die hun bovenkamer overuren willen laten draaien, strijden tegen andere teams tijdens de internationale quiz.

www.uantwerpen.be/aswu