“We willen studenten ook helpen tijdens de examens”

Antwerpse studentenvereniging biedt maar liefst 120 studieplaatsen aan in Felixpakhuis

Voor iedere student is misschien wel de donkerste periode van het academiejaar aangebroken … de eindexamens. Voor de ene een tijd van rust en voorbereiding, voor de andere een periode waarin het moeilijk is de energie en concentratie om te studeren te vinden. “Sommige studenten leren beter met wat sociale controle,” vertelt Lorenz Streffer, vicevoorzitter van Wikings-NSK, de studentenclub van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van UAntwerpen. De studentenvereniging biedt studenten tijdens de examens 120 plaatsen om samen te studeren aan.

Van zondag 28 mei tot en met donderdag 1 juni kunnen de Antwerpse studenten elke dag terecht in het Felixpakhuis. Hier zijn genoeg stoelen, tafels, stopcontacten en WiFi voorzien voor 120 studenten. “We willen niet enkel de studenten doorheen het jaar plezieren met activiteiten en feestjes, maar we willen hen ook helpen tijdens de examens,” zegt Lorenz Streffer. Het Felixpakhuis wordt iedere dag opengesteld van 8 uur tot 24 uur.

Ook steun in minder leuke tijden

Studentenverenigingen staan gekend voor hun feestjes, activiteiten en cantussen. Maar Wikings-NSK is er ook voor haar leden en alle andere Antwerpse studenten op de ernstige momenten. Met de opening van de 'Wikings-NSK Studyclub' wil de studentenvereniging het de studenten zo aangenaam mogelijk maken tijdens de examens.

“Tijdens het studeren kunnen de studenten ook genieten van gratis fruit, snacks, smoothiesontbijt en middageten,” zegt de vicevoorzitter. Wie zich eenvoudig registreert via STUDY360, kan gebruikmaken van deze studeerplek in de schaduw van het MAS. Een plekje reserveren op voorhand is niet mogelijk, dus vol is vol.

Wat ook opvalt, zijn de lange openingstijden. “We zijn zelf ook student en weten maar al te goed dat sommigen vroege vogels zijn en dat anderen weer meer productief in de avond worden,” vertelt Lorenz. Om de rust en de controle te bewaren, zal er permanent iemand van de organisatie aanwezig zijn.

Grote ruimte

Voor veel studenten is het concept van samen studeren een grote hulp tijdens de blok. Studeren met jongeren die in hetzelfde schuitje zitten, schept energie en biedt sociale controle. Veel grote plaatsen om samen te studeren in Antwerpen zijn er niet. Buiten de Universiteitbibliotheek is de Wikings-NSK Studyclub met haar 120 plaatsen de grootste studieplek om samen te studeren.

“We zochten naar een grote, knappe locatie zodat er veel studenten bij ons terecht kunnen,” zegt Lorenz. Met het Felixpakhuis, het voormalige pakhuis uit 1860 waar nu het stadsarchief gevestigd is, hebben de studenten ook een prachtige locatie om in rust te studeren. De tafels en stoelen gaan geplaatst worden in de zaal 'Het Salon' van het Felixpakhuis.

Registreren kan via:

Wikings-NSK x Felix Pakhuis | STUDY360, studeren op unieke locaties in Antwerpen