Eigenlijke heropbouw start in het najaar

Door brand beschadigde gebouwen krijgen onder meer flexplekken en coworkingspace

Eén jaar na de zware brand op haar Stadscampus blikt UAntwerpen vooruit. In het najaar start de eigenlijke heropbouw van de twee beschadigde gebouwen. De statische werkomgeving maakt er plaats voor een flexibeler en modern systeem met veel ontmoetingsplekken.

Op 6 juli 2022 verwoestte een zware brand het dak en de bovenste verdiepingen van het bijna honderd jaar oude Gebouw B op de Stadscampus van de Universiteit Antwerpen. Ook het aanpalende Gebouw D liep zware (water)schade op. Beide gebouwen aan de bekende binnentuin van het Hof van Liere zijn sindsdien grotendeels buiten gebruik.

Het dak van Gebouw B. Na de zomer begint de eigenlijke heropbouw. (Foto UAntwerpen)

Voor de onderzoekers, professoren en medewerkers van de getroffen faculteiten Letteren en Wijsbegeerte, en Bedrijfswetenschappen en Economie vond de universiteit een oplossing: in de Theaterbuilding even verderop kunnen zij terecht op twee verdiepingen van coworkingplek Brain Embassy. De studenten ondervonden niet al te veel hinder: de aula’s op de gelijkvloerse verdieping konden snel opnieuw gebruikt worden en ook de circulatie op de campus verliep op enkele kortere periodes na normaal.

Kletsnat zandbed

De voorbije maanden werd er hard gewerkt in de twee getroffen gebouwen. “De eerste maanden hebben we proberen te redden wat er nog te redden viel”, blikt Lieven Willems, hoofd van het Departement Infrastructuur, terug. “Nadien moest er verder worden afgebroken en opgeruimd. Tijdens de werkzaamheden doken er ook enkele onverwachte factoren op. Dat is onvermijdelijk bij een dergelijk groot project.”

Zo was het de bedoeling om in Gebouw B alleen de binnenwanden te verwijderen. Willems: “De vloeren konden blijven. Maar later stelden we vast dat het zandbed waarop de vloeren lagen, nog kletsnat was door het bluswater. Daarop hebben we beslist om bijkomend het hele vloerpakket te verwijderen en alles aan te passen aan de hedendaagse normen.”

Toevallige ontmoetingen

Het voorbije jaar is er heel veel werk verzet, maar de eigenlijke heropbouw is nog niet gestart. Willems: “Vanaf het najaar gaan we de binnenruimtes inrichten, te beginnen in Gebouw D. Als alles volgens plan verloopt, kunnen we dat gebouw in februari 2024, bij de start van het tweede semester, weer in gebruik nemen. Gebouw B zal pas later afgewerkt zijn. Daar worden eerst de onderste drie verdiepingen aangepakt: het definitieve dak en de afwerking van de bovenste twee verdiepingen volgen nadien.”

Een sfeerbeeld van het toekomstige Gebouw B. (Foto Captif Office Architects)

In beide gebouwen zal de statische werkomgeving met zowat uitsluitend vaste werkplekken plaats maken voor een flexibeler en modern systeem met veel ontmoetingsplekken, een aangename lounge, coworkingspace, te reserveren flexplekken en individuele kantoren. Op die manier komt er veel meer ruimte voor toevallige ontmoetingen, want de dynamiek binnen de faculteiten ten goede zal komen.