Brand heeft amper impact op start nieuwe academiejaar

Docenten en onderzoekers vinden tijdelijk onderdak in de Brain Embassy in Theaterbuilding

De zware brand begin juli zorgde voor een drukke zomer op UAntwerpen, maar de universiteit is klaar voor het nieuwe academiejaar. “We werkten een oplossing uit voor de medewerkers die hun kantoor verloren”, zegt rector Herman Van Goethem. “Onze studenten zullen de gevolgen van de brand amper merken.”

Op 6 juli woedde een hevige dakbrand op de Stadscampus van UAntwerpen. De gebouwen B en D, grenzend aan het historische Hof van Liere, liepen zware schade op. “De bovenste verdieping van Gebouw B ging in vlammen op”, legt rector Herman Van Goethem uit. “De andere etages en een groot deel van het aanpalende Gebouw D liepen zware waterschade op. Beide gebouwen, die in hoofdzaak dienst deden als kantoorruimte voor medewerkers, zullen voor langere tijd onbruikbaar zijn.”

De voorbije weken werd er reeds heel wat werk verzet. Alle kantoormateriaal werd tijdelijk opgeslagen in een magazijn vlakbij de Stadscampus, er werd puin geruimd en er wordt werk gemaakt van een tijdelijk dak. Tegelijkertijd werd er naar oplossingen gezocht voor de meer dan 400 mensen die van de ene dag op de andere hun kantoor verloren.

De voorbije weken werd volop puin geruimd. Sinds 1 september is een deel van de binnentuin van het Hof van Liere terug open.

Coworkingspace

“Een geluk bij een ongeluk: omdat de brand bij het begin van de zomervakantie gebeurde, hadden we enkele weken tijd om alles te reorganiseren”, aldus Van Goethem. “Veel energie staken we in het vinden van een alternatieve locatie voor de medewerkers van onze faculteiten Letteren en Wijsbegeerte en vooral Bedrijfswetenschappen en Economie. Die locatie vonden we bij coworkingspace Brain Embassy in de Theaterbuilding aan de Rooseveltplaats.”

Verspreid over twee verdiepingen vinden de medewerkers er meer dan 200 werkplekken. Er zal gewerkt worden via het flexdesk-principe. Sinds 1 september kunnen docenten, onderzoekers en andere personeelsleden er terecht.

“We zijn ontzettend blij dat UAntwerpen heeft gekozen voor de nieuwe manier van werken binnen The Brain Embassy” , zegt Joke Seghers, managing director van The Brain Embassy. “Dit is het bewijs dat flexibiliteit in kantoorruimte met een uitstekende service de toekomst is.”

Medewerkers van de getroffen faculteiten kunnen tijdelijk bij coworkingspace Brain Embassy terecht.

“Natuurlijk zal het niet helemaal zijn zoals het vroeger was”, vertelt Koen Vandenbempt, decaan van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie. “Ieder een eigen kantoor met veel opbergruimte, dat zal even niet lukken. Maar de ligging is ideaal, op enkele wandelminuten van de campus. Op deze manier blijven onze mensen echt deel uitmaken van het campusleven.”

Kleine impact

Op de algemene werking van de universiteit heeft de brand slechts een kleine impact. Van Goethem: “Onze studenten zullen er zelfs bijna niets van merken. De examens van de augustuszittijd vinden ook gewoon plaats zoals gepland. Enkele aula’s kunnen nog niet meteen gebruikt worden, maar ook daar vinden we oplossingen voor. Zo kunnen we tijdelijk terecht in een aula van de AP Hogeschool in de Lange Nieuwstraat vlakbij.”

De Universiteit Antwerpen maakt ondertussen ook werk van de toekomst. “Het is de bedoeling om het zwaar getroffen Gebouw B volledig herop te bouwen”, zegt algemeen beheerder Bart Heijnen. “Ook Gebouw D zal in de oorspronkelijke staat hersteld worden. Dat proces zal vanzelfsprekend de nodige tijd in beslag nemen, maar we pakken dit complexe dossier met veel energie aan.”