Honden knuffelen geeft mentaal welzijn een boost

Van 14 tot 18 november organiseert UAntwerpen de Mind Matters Week

Om het belang van mentaal welzijn in de verf te zetten, organiseert UAntwerpen van 14 tot 18 november de Mind Matters Week. Studenten kunnen lezingen over prestatiedruk, webinars over socialmediagebruik en talks over motivatie bijwonen, maar er zijn ook sessies yoga op het MAS, er kan geknuffeld worden met hondjes en de campus krijgt een miniboerderij.

Het mentale welzijn van studenten is een issue. Dat blijkt ook uit het aantal consultaties bij de studentenpsychologen van de Universiteit Antwerpen: die zitten al enkele jaren in de lift. In 2019 klopten er 570 studenten aan voor een gesprek rond psychologische begeleiding. In 2020 waren dat er 644, in 2021 al 927. De coronapandemie zal zeker een rol gespeeld hebben in die stijging, maar ook de voorbije maanden liepen er heel wat aanvragen binnen.

“We leveren inspanningen om het thema op de agenda te zetten”, zegt Koenraad Keignaert, hoofd van het Departement Sociale, Culturele en Studentgerichte Diensten. “Tijdens corona hadden we het project Samen Sterk: we organiseerden toen heel wat activiteiten om studenten – ook in moeilijke omstandigheden – in contact te brengen met elkaar. Ook nu is er een groot aanbod, maar we merken dat er toch nog steeds drempelvrees is.”

Onbespreekbaar

De Mind Matters Week wil de thematiek nog meer bespreekbaar maken. Ze start op maandag 14 november: de aftrap wordt gegeven door Jef en Nicolas van podcast Onbespreekbaar. De twee heren gaan in gesprek over prestatiedruk.

Bij het StudentenInformatiePunt (STIP) staat een team studentenpsychologen en studiecoaches klaar voor de studenten.

Tijdens de rest van de week kunnen studenten workshops, talks en webinars volgen om meer te weten te komen over mentaal welzijn en hoe ze voor zichzelf kunnen zorgen. Zo leren ze in een workshop hoe je minder stress en meer levensvreugde ervaart. In een webinar gaat het over hoe je gezond omgaat met social media en in een talk kom je te weten hoe motivatie cruciaal is voor je welbevinden.

Hondjes knuffelen

Enkele activiteiten spreken echt tot de verbeelding. Zo staat woensdag 16 november helemaal in het teken van dieren. Die hebben dan ook een bewezen positieve invloed op je mentaal welzijn. Tussen 11 en 13 uur zullen er op de Stadscampus, Campus Groenenborger en Campus Drie Eiken hondjes aanwezig zijn: studenten kunnen spelen en knuffelen met de viervoeters.

Op Campus Groenenborger kunnen studenten op hetzelfde moment een bezoekje brengen aan een heuse miniboerderij. En ook voor zij die van fysieke activiteit houden, is er goed nieuws: op het dak van het MAS kunnen studenten dinsdagavond deelnemen aan een deugddoende yogasessie.

Hulplijnen

Tijdens de Mind Matters Week staat het mentale welzijn van studenten centraal, maar ook tijdens de rest van het academiejaar is een ruim aanbod. Zo is er Students for Students, een initiatief voor en door studenten. Elke faculteit heeft ook studietrajectbegeleiders bij wie studenten op gesprek kunnen gaan. Bij het StudentenInformatiePunt (STIP) staat een team studentenpsychologen en studiecoaches voor hen klaar met werkboeken, online materiaal, groepstrainingen of individuele begeleiding.

Het volledige programma staat op www.uantwerpen.be/mindmattersweek. Het aanbod voor Engelstalige studenten staat op www.uantwerpen.be/mindmattersweek-eng.